Charles Explorer logo
🇬🇧

Project Atelier 1: Atelier I - drawing/painting/printmaking

Class at Faculty of Education |
ON9321006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus: Vnější a vnitřní struktura obrazu, forma, technologie. Srovnávací studie malířských děl z pohledu různých historických a výtvarných souvislostí. Vztah námětu a výtvarné techniky. Nové formy a podoby malby v konfrontaci s jejím tradičním chápáním. Hlavní výtvarné proudy 2. pol. 20. a začátku 21. století ovlivňující podobu českého malířství.

Požadavky k zápočtu: Předložení školních a domácích prací zadaných v průběhu zimního semestru, v předpokládaném množství a na úrovni odpovídající studijnímu oboru.

Požadavky ke zkoušce: Obhájení námětu práce, celkové koncepce projektu a zvolené technologie a techniky.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Tří semestrový studijní předmět Atelier I, je koncipován tak aby vedl k vytvoření samostatné výtvarné práce.

Jedinečnost pohledu a jeho osobité vyjádření vychází z vlastních poznatků a zkušeností, a také z předcházejícího studia a současně studovaných disciplin povinných předmětů. Vnější a vnitřní struktura obrazu, forma, technologie.

Integrace poznatků teoretických a didaktických disciplín do projektového celku. (Možná návaznost na diplomovou práci.) 1. Atelier I je věnován hledání námětu a konceptů individuálních projektů. Semináře jsou zaměřeny na zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním uchopování reality, mezi obrazem a slovem – pojmem, obsahují kromě samostatné práce dvakrát za semestr reflexivní kolokvia, v nichž studenti prezentují a obhajují fázi rozpracování a volbu řešení témat. Součástí konceptu projektu je jeho vřazení do historických souvislostí, kontextů se současnou uměleckou tvorbou a aktuální problematikou výtvarné výchovy.

Klíčová slova: Obraz, pojem, vnímání a realita, transformace, estetická kvalita, interpretace, téma, obsah, forma, koncept, barva, hmota, světlo.

Praxe: Aktivní činnosti při hledání námětu a vypracování konceptu vlastní výtvarné práce. Zvládnutí výrazových prostředků ve formální rovině. Vlastní malířský a kreslířský výkon.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009 MÍČKO, M.:

Testament mistra Wu. Kovala, Praha 1997. FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004.

LAMAČ,M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1968 (i další vydání)

LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.

MRÁZ, B., MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Odeon, Praha 1988.

SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000. HÉRAKLETOS Z

EFEZU. Řeč o povaze bytí. Praha 1993: Herman a synové. BOUZEK, J; KRATOCHVÍL, Z.

Řeč umění a archaické filosofie. Praha 1995: Herman a synové.

EINSTEIN, A. Jak vidím svět. Praha 1993: ISBN 80 –7106 – 078 –x.

KANDINSKI, W.: O duchovnosti v umění. Triáda, Praha 1998.

KANDINSKI, W.: Bod linie plocha. Triáda, Praha 2000. KLEE, P.:

Pedagogický náčrtník. Triáda, Praha 1999.

Umění a lidstvo, nakl. Larrousse, Ed.R.Huyghe, Odeon,

IV. Umění nové doby, Praha 1974

Nová encyklopedie českého výtvarného umění I.,II, Praha 1995