Charles Explorer logo
🇨🇿

Kontexty umění

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON9321A13

Sylabus

Struktura a řád uměleckého díla, znakové systémy a jejich komparace, vztah tvaru, prostoru a strukturně hudebního času, kompozice, hudební formy, tektoniky a struktury   Přednášky:

1.                  Didaktické využití komparace uměleckých druhů ve výtvarné a                         hudební výchově.

2.                   Řeč umění a cesty k jejímu porozumění I.

3.                   Řeč umění a cesty k jejímu porozumění II.

4.                   Kompozice, hudební forma a tektonika I.

5.                   Kompozice, hudební forma a tektonika II.

6.                   Morfologie a tektonika figurativního výtvarného umění a tonální                         hudby

20. století.

7.                   Morfologie a tektonika abstraktního expresionismu a atonální a                           aleatorické hudby

20. století.

8.                   Morfologie a tektonika racionální abstrakce a atonality a výtvarného                       a hudebního minimalismu  ve

20. století.

9.                  „Přímá řeč“ reality ve výtvarném umění a hudbě

20. století I.

10.               „Přímá řeč“ reality ve výtvarném umění a hudbě

20. století II.

Anotace

Metodologická koncepce předmětu vychází z analýzy výrazových prostředků výtvarného umění, hudby, literatury, dramatu, filmu atd. Pro konkrétní realizaci budou v souladu se zájmem studentů a jejich oborovou profilací vybírány dva až tři druhy umění nebo umělecké žánry.

Koncepce Kontextů umění 1, I – v těsné odborné i didaktické spolupráci s katedrou hudební výchovy – je zaměřena na metodologické aspekty umělecké komparace, seznamuje s terminologií obou oborů a s konkrétními příklady komparace výtvarného umění a hudby od impresionismu do současnosti.