Pedagogicko – psychologické poradenství (struktura, cíle, profese, zpráva,ivp, historie, etika, role, proces)
Seminární úkol Poradenství II.
¢Najděte žáka s obtížemi ve výuce
¢Naplánujte plán pedagogické podpory na úrovni PO1 – to, co je v kompetenci učitele
¢Využijte zaslanou metodiku PO
¢Použijte formulář PLPP
¢Anonymizujte
¢Pojmenujte SEM_POR2_Novakova.doc
¢Pošlete na Veronika.pavlas.martanova@gmail.com
¢Zápočty/ známky budou po posledním setkání
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Poradenství je aplikovaná teoretická i praktická disciplína
Zaměřený řízený proces, ve kterém poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému, hledání a dosahování osobních cílů či efektivnějšího využívání vlastních možností
Poradenství jako specifický typ psychologické pomoci vyžaduje od poradenských pracovníků kvalifikaci v magisterském studiu i stálý profesionální růst
Odborná kvalifikace vyžaduje znalost psychologie, zejména teorií osobnosti a znalost poradenských metod, někdy i znalost speciální pedagogiky
Cíle poradenství 1.Usnadnit změny chování – které umožní klientovi produktivnější a uspokojivější život 2.Zvýšit adaptivní dovednosti – vyrovnávání se s novými situacemi a novými požadavky v etapách životní cesty 3.Zvýšit kvalitu rozhodování – vedení klienta k samo-statnému rozhodování a přijetí osobní odpovědnosti 4.Zlepšit vztahy – obtíže z defenzivního chování, či nedostatečně rozvinutých sociálních dovedností 5.Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál – klient získává příležitost učit se novým způsobům využívání vlastních schopností a zájmů
Poradenské služby ve školství - struktura
Školy – školní poradenské pracoviště
učitel - výchovný poradce
učitel - školní metodik prevence
specialista na reedukaci SPU , školní nebo poradenský psycholog z PPP
učitel - metodik pro práci s nadanými žáky
Regionální úroveň
PPP - Pedagogicko psychologické poradny
SPC - Speciální pedagogická centra pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež/
SVP - Střediska výchovné péče/
Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
Vývoj poradenství v Evropě a USA
Počátek 20. století
-s rozvojem průmyslu potřeba poradenství pro volbu povolání
-Psychotechnický ústav Masarykovy akademie práce
-odborné poradenství pro děti a mládež ve vazbě na školy
-Alfred Adler – psychologické kliniky při školách ve 20. letech ve Vídni 60. léta
pedagogicko-psychologické poradny
výchovný poradce na školách 70. léta
-diagnostické ústavy
-linky důvěry 80. / 90. léta
-Střediska výchovné péče
--Speciálně pedagogická centra
-Etický kodex
-ŠMP, OMP
-
Hlavní cíle školního poradenského pracoviště ( 1/2 )
¢Zkvalitnit sociální klima školy,
¢připravit podmínky a rozšířit možnosti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a talentovaných,
¢vybudovat příznivé sociální klima pro inkluzi kulturních odlišností na škole,
¢posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
¢sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,
¢prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
¢zlepšit koordinaci poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce
¢Inkluze = vytvoření rovných podmínek ve šk. Prostředí (v realitě už mnohde funguje)
Legislativní rámec
Školský zákon 561/2005
Novelizace č.82/2015 § 16 (žáci se SVP = potřebuje podpůrné opatření)
Vyhláška 72/ 2005 - 116/2011 – 197/2016 (o poskytování poradenských služeb)
Vyhláška 73/ 2005 - 147/2011 – 27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami) 197/2016 (o poskytování poradenských služeb)
¢PPP
¢SPC
¢Škola (školní poradenské pracoviště)
¢27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)
¢PO nejen pro žáky „s diagnózami“
¢Problémy ve vzdělávání a v chování a jednání
¢Od jednoduchých intervencí bez finančních nároků po složitější
¢Ihned, když nefunguje, jít „výše“
¢Novinky 2016 - Inkluze
¢Hlavní vzdělávací proud jako první volba
¢Nemožnost obrácené integrace
¢Podpůrná opatření 1 – 5
¢Zvýšení kompetence učitelů – PLPP
¢Ivp (kontrola 1 x ročně)
¢Asistence
¢Doučování
¢Informovaný souhlas a revizní pracoviště
¢Poradenské služby jako servisní organizace pro školy
¢Administrativa (platnost, souhlasy)