Obsah kurzu :
Poradenství jako aplikovaná psychologická disciplína
Historie poradenství
Teoretická východiska poradenství
Hlavní poradenské směry
Poradanství zaměřené na klienta
Systém poradenské péče ve školství
Diagnostika a její význam ve vymezení poradenského problému
Nejčastější problémové okruhy v poradenské péči
Vstup do školy a problém školní zralosti (připravenosti na školu)
Dítě s handicapem
Syndrom CAN
Výukové problémy, školní (ne)úspěšnost
Motivace k učení
Poruchy učení
Individuální vzdělávací plán
Poruchy chování
Závislosti
Agrese, agresivita, šikanování
Poradenské problémy v dospívání
Volba povolání
Sociální vztahy
Sociální klima ve třídě, ve škole
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, IPPP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků základních škol, žáků mladšího i staršího školního věku.
Témata předmětu:
• Poradenství v systému psychologických disciplín.
• Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.
• Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.
• Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství: školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; pedagogicko-psychologické poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologického poradenství, neziskové organizace, pedopsychiatr a lékařská zařízení.
• Odborné činnosti PPP a SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.
• Nejčastější poradnami řešené problémy školního věku: profesionální volba a volba vzdělávací cesty, vývojové poruchy učení a chování, otázka špatného prospěchu, neurotické obtíže, agresivní a asociální chování, vývojové obtíže a krize rodičovské autority.