Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogicko - psychologické poradenství

Předmět na Pedagogická fakulta |
ONPP13164

Sylabus

Obsah kurzu :

Poradenství jako aplikovaná psychologická disciplína

Historie poradenství

Teoretická východiska poradenství

Hlavní poradenské směry

Poradanství zaměřené na klienta

Systém poradenské péče ve školství

Diagnostika a její význam ve vymezení poradenského problému

Nejčastější problémové okruhy v poradenské péči

   Vstup do školy a problém školní zralosti (připravenosti na školu)

   Dítě s handicapem

   Syndrom CAN

   Výukové problémy, školní (ne)úspěšnost

   Motivace k učení

   Poruchy učení

   Individuální vzdělávací plán

   Poruchy chování

   Závislosti

   Agrese, agresivita, šikanování

   Poradenské problémy v dospívání

   Volba povolání

   Sociální vztahy

   Sociální klima ve třídě, ve škole

Anotace

Anotace kurzu:

Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, IPPP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků základních škol, žáků mladšího i staršího školního věku.

Témata předmětu:

• Poradenství v systému psychologických disciplín.

• Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.

• Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.

• Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství: školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; pedagogicko-psychologické poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologického poradenství, neziskové organizace, pedopsychiatr a lékařská zařízení.

• Odborné činnosti PPP a SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.

• Nejčastější poradnami řešené problémy školního věku: profesionální volba a volba vzdělávací cesty, vývojové poruchy učení a chování, otázka špatného prospěchu, neurotické obtíže, agresivní a asociální chování, vývojové obtíže a krize rodičovské autority.