Charles Explorer logo
🇬🇧

National Education System and Educational Policy development since 1989

Class at Faculty of Education |
OOK02333V2

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Teorie transformace a tranzice společnosti aplikované na sféru vzdělávání (fáze a dimenze transformace a proměn vzdělávání od roku 1989 do současnosti). Srovnání s vývojem společnosti a vzdělávání v dalších post-socialistických zemích.

2. Dokumenty vzdělávací politiky a různé koncepční dokumenty, plány reforem školství od roku 1989 do současnosti (koncepční dokumenty do roku 2001, Bílá kniha a Zelená kniha, analýza naplňování cílů Bílé knihy).

3. Strukturální proměny vzdělávání - nové instituce (vyšší odborné školy, lycea, víceletá gymnázia) a kvantitativní vývoj podílu žáků v různých typech studia (podíl žáků v různých typech studia. Strukturální problémy a otevřenost přístupu na VŠ. Demografický vývoj populace a jeho dopad na vzdělávání a strukturu školského systému.

4. Vývoj v oblasti monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání - testování žáků na základních školách a diskuse o jejich zavedení, státní maturity, autoevaluace škol a role školní inspekce.

5. Výsledky vzdělávání žáků v ČR. Jaké jsou trendy ve vzdělanosti žáků v ČR? Výsledky mezinárodních výzkumů (PISA, TIMSS, CivEd), ale také domácích šetření (např. SCIO - Sonda maturant po 10 letech). Veřejné diskuse ohledně poklesu vzdělanosti národa (např. výzva "Všem jejichž hlas je slyšet") a zjištění výzkumů v této oblasti.

6. Vývoj obsahů a cílů vzdělávání (kurikulum): školní osnovy a Rámcové vzdělávací programy, nástup klíčových kompetencí, srovnání s vývojem v Evropě.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

U příležitosti 20. výročí Sametové revoluce dochází k hodnocení vývoje české společnosti a jejich dílčích aspektů. Cílem tohoto kurzu je kriticky zhodnotit vývoj školství od roku 1989 do současnosti.

Ukážeme si některé realizované podstatné změny ve školství, přičemž mnohé z nich nebyly plánovány a řízeny, zatímco jiné reformy, byť plánované, vedly nanejvýš ke změně rétoriky, nikoliv však ke skutečné proměně vzdělávání. Studenti tak budou mít možnost seznámit se stále aktuálními otázkami vzdělávání (Máme plošně testovat žáky na českých školách?, Zhoršují se výsledky českých žáků?, aj.), konkrétními dokumenty vzdělávací politiky a programy rozvoje školství (Kvalita a odpovědnost, Zelené kniha, Bílá kniha, aj.) i s analýzou současného stavu českého školství.