1. Seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, historický vývoj rodiny, demografické pozadí, charakteristika současné české rodiny, typy rodinného soužití
2. Terminologické vymezení péče, výchovy a vzdělávání dětí do tří let
3. Význam socializace dítěte, slaďování pracovního a rodinného života mladých rodin )feminizace, zaměstnanost matek, pracoví podmínky pro matky s malými dětmi)
4. Rituály v rodině, zájmové aktivity, využití volného času v rodině s dítěěte do tří let
5. Historický vývoj předškolních institucí pečujících o děti do tří let
6. Současná nabídka možností péče o děti do tří let (mateřské školy, mikrojesle, dětské skupiny, chůvy atd.)
7. Specifika práce s dětmi do tří let
8. Spolupráce předškolní instituce s rodinou
9. Zahraniční zkušenosti s institucionální výchovou dětí do tří let
10. Aktuální problémy české institucionální péče o děti do tří let
11. Exkurze v mateřské škole ve třídě dětí mladších tří let
12. Exkurze v dětské skupině - výchovné styly v rodině, výchova rodičů, výchova prarodičů, výchova sourozenců, výchova dvojčat - rituály v rodině, zájmové aktivity a využití volného času v rodině s dítětem předškolního věku - spolupráce mateřské školy s rodinou (formy spolupráce) - přehled o organizacích a dokumentech o právech dítěte
The aim of the course is to gain a basic orientation in the issue of upbringing of a child up to three years, focusing on the individuality of an early child and parental care. The content of the seminars will be an overview and analysis of the current situation of institutional and family care of the child of the early age and the issue of adaptation of the child to the entrance to the kindergarten.
The aim of the lectures is to acquire basic concepts and categories and to orientate oneself in the literature of the given issue as a necessary prerequisite for professional cooperation with the family. The content of the seminars will be devoted to the issue of the importance of child socialization, family problems, clinical family and family crisis discussions.