Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory and Practice of Music Education

Class at Faculty of Education |
OPB03H501B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:

1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově.

2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.

3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost.

4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).

5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti. Hudební vývoj dítěte do tří let. Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let. Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku. Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech. Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění. Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti. Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění. Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost. Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť. Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost. Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.

6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky. Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí  jednotlivé součásti estetické výchovy. Využijí např. přímé řeči, obsah zvýrazní nakresleným obrázkem, vyrobenou učební  pomůckou.  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a z hudební výchovy. Budou zachována ti hlediska: - psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky) - estetické (kvalita uměleckého projevu) - výchovné (morálně-etický obsah sdělení)

7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.

Annotation

The course lectures follow the thematic areas of the state bachelor's exam in music education with an emphasis on music psychology and didactics. The exercises take place partly in the premises of the faculty - they focus on the active management of musical activities with a diagnostic character, partly the teaching takes place in the form of auditions and practical management of musical activities in a kindergarten or in the preschool department of a children's ensemble. Topics:

1) Basics of music psychology (musical aptitudes-abilities-skills, diagnosis of musical abilities of preschool children motivated by a musical fairy tale), integrative approaches in music education.

2) Musical development of the child and its periodization.

3) Didactic principles in music teaching: creative activity and awareness, consistency and sequence, adequacy, clarity, combination of theory and practice, permanence.

4) Theoretical preparation for the creation of a series of implemented and reflected pedagogical preparations (a key part of the portfolio for the state final exam).

5) Preparation according to the circuits of the state final exam in music education.

6) Diagnostics of musical abilities through musical activities, presentation of parts of a musical fairy tale.

7) Listening and leading musical activities in a kindergarten or children's ensemble with joint reflection led by the teacher, written reflection.