Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika matematické gramotnosti s exkursí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB03M604C

Sylabus

Témata:

1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ

1.2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční.

3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi.

4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra.

5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě.

6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz a přesahy do etiky; hry na pravděpodobnost.

7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly.

8) Volitelná témata dle zájmu studentů.

Anotace

Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse. Cílem kurzu je prohloubit didaktické myšlení posluchačů, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Dalším cílem kurzu je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzhledem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprostorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícího.

Témata: 1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ 1. 2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční. 3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi. 4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra. 5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě. 6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost. 7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly. 8) Volitelná témata dle zájmu studentů.