Charles Explorer logo
🇨🇿

Osobnostní, sociální a profesní rozvoj

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB03N103A

Sylabus

Témata:1) Oblast osobnostních kompetencí:- rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému), jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým- seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize- psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu- kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích2) Oblast sociálních kompetencí:- rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí - komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, poskytnutí zpětné vazby. Vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace- kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže- sociální role, sociální status3) Oblast morálních hodnot:- etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování- řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí

Anotace

Předmět vede studenty činnostní a prožitkovou formou k poznávání sebe sama i druhých, prohlubuje jejich schopnost porozumění, navazování kontaktů, komunikace a kooperace. Má přispívat k rozvoji autentické osoby se schopností komunikace, vysoce empatické a respektující druhé. Vede k prohlubování profesního rozvoje, jeho plánování a reflexe, k rozvoji sebeuvědomění sebe jako učitele. Studenti rozvinou schopnosti a dovednosti nezbytné pro výkon práce učitele v předškolním zařízení.

Témata: 1) Oblast osobnostních kompetencí:

- rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému),jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým

- seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize

- psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu

- kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích 2) Oblast sociálních kompetencí:

- rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, vzájemné hlubší poznání ve skupině,rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí

- komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, dialog, empatický rozhovor,asertivní jednání, poskytování zpětné vazby.

- kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže

- sociální role, sociální status učitele 3) Oblast morálních hodnot:

- etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování

- řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, diverzita a její vnímání, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí