Témata:
1) Rozvoj komplexních jazykových dovedností a kultivovaného řečového projevu.
2) Jazykové funkce a komunikační sféry v jazykovém projevu dítěte předškolního věku.
3) Formování jazykových postojů k národnímu jazyku.
4) Didaktické strategie: Jazykové hry rozvíjející veškeré aspekty jazykové kompetence, rolové hry pro identifikaci různých komunikačních sfér, zásady diskuse, konverzace symetrická a asymetrická, základy aktivního naslouchání, porozumění slyšenému, reprodukce zažitého/slyšeného na úrovni různých jednodušších slohových útvarů, elementární rétorická vystoupení, recitace, situace navazující potřebu jednání rozvíjejícího pragmatickou kompetenci, cvičení rozvíjející elementární hláskovou analýzu (hlásky na počátku a konci slov) apod.
5) EUR v praxi učitele, čtenářské kostky, technika předčítání, interaktivní čtení.
6) Výchova literaturou a výchova k literatuře.
7) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku.
8) Čtenářské vývojové kontinuum.
9) Mediální výchova v předškolním věku.
10) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti
11) Psaní – kódování a dekódování, práce s grafikou.
12) Přechod na ZŠ – příprava na výuku psaní (rozvoj klíčových dovedností, grafomotorika).
Integrovaný předmět navazuje na znalosti nabyté v předmětu Rozvoj jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti s didaktikou. Orientuje studenty v možnostech rozvoje čtenářské pregramotnosti v širším kontextu: v konkrétních možnostech rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, výchově literaturou a výchově k literatuře, mediální výchově. Studenti vypracovávají vlastní portfolio výukových situací vhodných pro další rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence, na elementární úrovni se učí vést děti předškolního věku k rozeznávání různých funkcí jazyka a různých komunikačních sfér. Dále si studenti osvojují strategie pro výběr vhodných jazykových prostředků, odpovídajících různým komunikačním situacím, učí se vést děti ke vztahu k národnímu jazyku a ke kultivaci jazykového projevu a nadále studenti kultivují svůj vlastní jazykový projev. Dále studenti odvozují klady a zápory vybraných literárních textů a učebních pomůcek; navrhují vlastní aktivity pro rozvoj čtení a psaní, chápání konceptu písma a zpracovávají literární text dle vlastního výběru s využitím vhodných čtenářských strategií. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Témata:
1) Rozvoj komplexních jazykových dovedností a kultivovaného řečového projevu.
2) Jazykové funkce a komunikační sféry v jazykovém projevu dítěte předškolního věku.
3) Formování jazykových postojů k národnímu jazyku.
4) Didaktické strategie: Jazykové hry rozvíjející veškeré aspekty jazykové kompetence, rolové hry pro identifikaci různých komunikačních sfér, zásady diskuse, konverzace symetrická a asymetrická, základy aktivního naslouchání, porozumění slyšenému, reprodukce zažitého/slyšeného na úrovni různých jednodušších slohových útvarů, elementární rétorická vystoupení, recitace, situace navazující potřebu jednání rozvíjejícího pragmatickou kompetenci, cvičení rozvíjející elementární hláskovou analýzu (hlásky na počátku a konci slov) apod.
5) EUR v praxi učitele, čtenářské kostky, technika předčítání, interaktivní čtení.
6) Výchova literaturou a výchova k literatuře.
7) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku.
8) Čtenářské vývojové kontinuum, diagnostika úrovně rozvoje čtenářské pregramotnosti
9) Mediální výchova v předškolním věku.
10) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti
11) Psaní – kódování a dekódování, práce s grafikou.
12) Přechod na ZŠ – příprava na výuku psaní (rozvoj klíčových dovedností, grafomotorika).