1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.
2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání
3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.
4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.
5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.
6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.
7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné.
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty a kurikuly reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Témata:
1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.
2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání
3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.
4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.
5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.
6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.
7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT.