1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.
2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání
3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.
4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.
5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.
6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.
7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné.
The course introduces students to the situation of pre-school education in Europe and its current changes. It examines its current problems and highlights the main developments in the European context. It introduces students to selected foreign pedagogical approaches, concepts and curricula responding to the changing situation of pre-schools and institutional pre-school education in Europe. The aim of the course is to reflect the pedagogical practice in the Czech Republic within the international development of preschool education and to search with students for intersections of its direction and possibilities of solving current problems in the context of international experience.
1) Comparative pedagogy - aims, functions, meaning.
2) Developmental tendencies and trends in preschool education in international comparison
3) Preschool education in selected French and German speaking countries in Europe.
4) Preschool education in English speaking countries in Europe.
5) Pre-school education in selected Scandinavian countries.
6) Implications for the further development of institutional pre-school education in the Czech Republic from international comparisons of development trends in Europe.
7) Foreign excursions carried out within the framework of international cooperation of universities and teacher training colleges within the NETT network.