Charles Explorer logo
🇨🇿

Předškolní vzdělávání v mezinárodním srovnání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB03N402A

Sylabus

1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.

2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání

3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.

4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.

5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.

6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.

7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné.

Anotace

Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty a kurikuly reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Témata:

1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.

2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání

3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.

4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.

5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.

6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.

7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT.