Charles Explorer logo
🇬🇧

Pedagogical practice

Class at Faculty of Education |
OPB03N409A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:

1) Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.2) Hospitační činnosti a strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou).3) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy).4) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.

5) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí).6) Příprava, realizace, reflexe a dokumentace tematického celku či projektu v návaznosti na TVP.7) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích).8) Formativní hodnocení studenta s cílem podpořit rozvoj jeho učitelských kompetencí.

Annotation

Pedagogical practice consists of continuous practice (6 hours in the morning once a week at the FMŠ) and continuous practice (3 weeks in the scope of full-time teacher, i.e. 30 hours of direct work with children and preparation), part of the practice is a reflective seminar (the beginning of the semester in a block, then consultation within the practice at the FMŠ and the final block reflective seminar). The central task of the ongoing teaching practice is the thoughtful preparation and implementation of specific smaller (micro-outcomes) and larger sections of educational work (according to the student's previous experience) and their subsequent reflection with an emphasis on self-reflection.

The main task of the continuous pedagogical practice is the preparation and implementation of a thematic unit or project with preschool children, its reflection and documentation. The practice involves structured observation of pedagogical situations, design, implementation and evaluation (reflection and self-reflection).

The main purpose of the pedagogical practicum is to create opportunities for students to make their own pedagogical experiments, to gain further pedagogical experience that will allow them to gradually assume the role of teacher for most of the day within the practicum. Students continue to maintain a teaching portfolio.

The practice takes place in the faculty's nursery schools.