Témata:1) Konstituování osobitého učitelského přístupu jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích pedagogických kompetencí).2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tématického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů): zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb dětí, diferenciace v práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlednění vzdělávacího kontextu v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce, podpora kvality volné hry, důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech, vlastní pozice pedagoga jako partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte, kooperace s dalšími pedagogy ve třídě, interakce s rodiči, dokumentace pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči, zkušenost s administrativními úkoly učitelky atd.3) Ověření začátečnické učitelské způsobilosti.4) Význam sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).
The aim of the course is to connect the acquired knowledge and skills and to independently prepare, implement and evaluate larger sections of educational work (leading a whole day, implementing a thematic unit, project) in a preschool institution. The aim of the internship is to demonstrate the ability to work independently and professionally with preschool children. The main task of the two-week teaching practice is the preparation and implementation of specific sections of educational work, their subsequent reflection with emphasis on self-reflection, familiarisation with the school and class educational programme and respect for the age and individual needs of preschool children.
Topics: 1) The constitution of a distinctive teaching approach of each student (individual internal model of desirable pedagogical competences). 2) Preparation, realization and reflection of own thematic unit or project in kindergarten (educational work in the scope of 2 weeks): Taking into account the individual educational needs of children, differentiation in working with a heterogeneous group of children in the kindergarten, taking into account the educational context of the classroom in relation to the curriculum and the TDP, a comprehensive and integrated approach to planning, implementation and evaluation of pedagogical work, promoting the quality of free play, Emphasis on the child's own activity and the plurality of educational methods and forms supporting children's participation in educational processes, the teacher's own position as a partner and facilitator in the child's education, cooperation with other teachers in the classroom, interaction with parents, documentation of pedagogical work with its use to support children and overlapping into interaction with parents, experience