Charles Explorer logo
🇨🇿

Anatomie, morfologie a fyziologie rostlin

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBB2B105A

Sylabus

Obsah kurzu – část Anatomie a morfologie rostlin (garance ZS):

1. Rostlinná buňka: stavba, rozdíly oproti buňce živočišné (srovnání s přednáškou dr. Pavlasové a mgr. Vojíře): buněčná stěna, buněčné membrány, plasmalema, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, vakuola, základní cytoplasma, cytoskelet, ribosomy, semiautonomní organely: plastidy (chloroplasty), mitochondrie, buněčné jádro, transport buněčnou stěnou (apoplastický, symplastický), podrobná stavba buněčné stěny rostlinné buňky

2. Rostlinná pletiva: klasifikace a dělení; meristémy (dělivá pletiva) – apikální, laterální (kambium, felogén); pletiva základní - parenchym, kolenchym,  sklerenchym; pletiva krycí; pletiva vodivá – floém, xylém; primární a sekundární tloustnutí - základy.

3. Stavba rostlinného těla; vznik orgánů; Souměrnost orgánů; povrch orgánů; odění a jeho typy; Kořen: základní charakteristika; primární stavba; druhotné tloustnutí; vývoj kořenové soustavy; větvení kořenů; přeměny kořene; mykorhiza.

4. Prýt:  Stonek, anatomie a morfologie: charakteristika, větvení, typy stonku; vnitřní stavba stonku; typy vodivých pletiv u jednotlivých skupin cévnatých rostlin; druhotné tloustnutí pomocí kambia - sekundární dřevo a lýko; druhotné tloustnutí pomocí felogénu; pupeny; větvení stonku, liány; přeměny stonku.

5. List, anatomie a morfologie: evoluce listu; vnitřní stavba listu; vnější morfologie; palisty, listeny, listence, tvary listové čepele; žilnaitna; vernace; estivace; přeměny listu

6. Květ: typy květu; ontogeneze květu, květní části: květní lůžko, květní obaly, nektaria,  andreceum – pyl a jeho vývoj, gyneceum – placentace, vývoj vajíčka. Opylení a oplození:  typu opylení, způsoby zabránění samoopylení. Oplození u krytosemenných rostlin.

7. Květenství: jednoduchá x složená; hroznovitá x vrcholičnatá; otevřená x uzavřená. Plod: charakteristika, způsoby vzniku; přehled a typologie plodů. Semeno: stavba semeny; diferenciace embrya a endospermu. Klíčení semene.

8. Rozmnožování rostlin: nepohlavní, pohlavní; isosporie x heterosporie; životní cykly hlavních skupin cévnatých rostlin - srovnání.   Obsah kurzu – část Fyziologie rostlin (garance VT):

1. Fyziologie rostlin, rostlina a voda: vymezení vědního oboru, předmět oboru, vztahy k jiným biologickým oborům, metody výzkumu, historie, definice rostlin, fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza, osmotický, matricový, turgorový a vodní potenciál, hypotonické, hypertonické, izotonické prostředí, plazmolýza, plazmoptýza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace, půda; Minerální výživa rostlinného organismu: fyziologická definice pojmu minerální výživa, biogenní prvky, sušina, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, pasivní transport, aktivní transport, mechanizmy aktivního transportu, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické).

2.-3. Fotosyntéza: základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu /sacharóza, škrob, fruktany/, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu. Respirace: procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí, hmyzožravé rostliny, autotrofie x heterotrofie, saprofytismus, parazitismus, mixotrofie, symbióza, mikorhiza, rozdělení organismů podle typu metabolismu.

4. Vývoj rostlinného organismu: definice vývoje (růst, diferenciace), iniciály, meristémy, embryonální fáze (buněčný cyklus, mitóza, cytokineze, meióza), expanzní fáze, diferenciační fáze; Regulace růstu a vývoje: regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita ; Ontogeneze a pohyby rostlin: ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů (anemochorie, barochorie, hydrochorie, zoochorie, autochorie, klimakterické a neklimakterické plody), opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin nebo jejich částí (apoptóza x nekróza), pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie).   Obsah cvičení (garance SS): V rámci laboratorních cvičení se studenti seznamují s různými botanickými mikrotechnikami, zhotovují cytologické a histologické preparáty, osvojují si základní preparační dovednosti a ověřují si základní rostlinné fyziologické procesy a jevy v praxi. V průběhu cvičení si také vytvářejí základní laboratorní a hygienicko-bezpečnostní návyky.

1. Mikroskop, jeho stavba, práce s mikroskopem; Pozorování trvalých preparátů; Příprava jednoduchého vodního preparátu (suknice cibule), kresba a popis; Vodní režim v buňce.

2. Buňka a její části: pozorování plastidů (chloroplastů atd.), jádra, vakuol, buněčné stěny, buněčných inkluzí (různé typy buněk); Rostlinná pletiva: parenchym, kolenchym, sklerenchym.

3. Cévní svazky: podélný a příčný řez cévním svazkem u dvouděložných a jednoděložných rostlin, pozorování různých druhů cévních svazků (koaxiální, kolaterální, bikolaterální, jeho části: kambium, floém, xylém); Kořen (primární a sekundární stavba kořene, apikální meristém, pokožka, adventivní kořeny).

4. Stonek (primární a sekundární stavba); List: řez listem a jehlicí, otisk listové pokožky u jednoděložné a dvouděložné rostliny, pozorování trichomů, různě složitých; Pylová zrna: pozorování pylových zrn rostlin hmyzosprašných a větrosprašných.

5. Rozdíly mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami (pozorování rozdílů z hlediska anatomie, morfologie a fyziologie rostlin; vegetativní ontogenetické fáze); Osmotické jevy v buňce (osmotická hodnota buňky).

6. Fotosyntéza (základní princip, průběh, vliv vnějších faktorů); Chromatografie rostlinných barviv.

Anotace

Cílem kurzu je seznámení studentů se stavbou a funkcemi rostlinného těla ve vztahu k jeho evoluci a adaptacím. Obsahem předmětu je uvedení do problematiky cytologie (stavba a funkce rostlinné buňky, submikroskopická struktura), histologie (geneze, fyziologická funkce a klasifikace pletiv), organologie (primární a sekundární stavba, morfologie a metamorfózy kořene, stonku a listů, fyziologické aspekty růstu a vývoje rostlin), a fyziologických procesů s důrazem na transport minerálního roztoku a metabolitů rostlinou, procesy fotosyntézy, dále metabolismus, řízení a regulace fyziologických jevů v rostlině a pohyby rostlin.

Součásti kurzu je také detailní pohled na ontogenezi rostlin s vazbou na typy rozmnožování, morfologii a anatomii reprodukčních orgánů u cévnatých rostlin a specifickou rodozměnu jejich různých skupin. V rámci laboratorních prací studenti poznávají různé botanické mikrotechniky, zhotovují cytologické a histologické preparáty, učí se základním preparačním dovednostem a ověřují si základní rostlinné fyziologické procesy a jevy v praxi.

V neposlední řadě si během cvičení vytváří i základní laboratorní a hygienicko-bezpečnostní návyky.