Sylabus přednášky:
1. Úvodní lekce: definice jednobuněčných eukaryot (prvoků) a protistologie; historie protistologie, specifika buněčné stavby prvoků; ekologické strategie prvoků.
2. Excavata: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci.
3. Amoebozoa a Opisthokonta: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci
4. SAR I: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci
5. SAR II: dokončení seznámení s diversitou této rozsáhlé a důležité skupiny; význam prvoků pro člověka. Sylabus praktických cvičení
1. Úvodní cvičení: seznámení s průběhem cvičení a požadavky k zakončení kurzu (viz sekce Podmínky zakončení předmětu); proškolení o bezpečnosti práce s mikroskopickou technikou. Založení senných nálevů; Excavata I: Euglenida (Euglena gracilis) a Kinetoplastida (Trypanosoma spp.)
2. Druhé cvičení: Excavata II: Parabasalia (bičenka (Trichomonas spp.) a brvitky („Hypermastigida“); Amoebozoa I: Entamoeba invadens
3. Třetí cvičení: Amoebozoa II: krytenky; SAR I: slunivky; příprava tvorby trvalého preparátu schránek dírkonošců (Foraminifera)
4. Čtvrté cvičení: SAR II: dokončení trvalého preparátu dírkonošců; příprava zrnkové kultury trepky; dírkonožci (Foraminifera) a mřížovci (Radiolaria); hromadinky (Gregarinea)
5. Páté cvičení: SAR III: nálevníci (Ciliata) – hrátky s trepkou; lov prvoků v kalech z akvárií a vzorků přinesených studenty
Kurz poskytuje svým účastníkům základní orientaci v hluboké fylogenezi eukaryot a seznamuje s obecnými charakteristikami všech základních superskupin (někdy označovaných coby říše): Amoebozoa, (Archaeplastida), Excavata, Opisthokonta a SAR. Konkrétní probíraní zástupci byli vybráni především se zřetelem k následnému využití ve výuce biologie na ZŠ a SŠ. Součástí přednášky je stručné seznámení s historií protistologického výzkumu a specifikace stavby a funkce těl jednobuněčných eukaryot. V případě zvolených modelových organismů se kurz zabývá základy jejich morfologie, fyziologie, reprodukční biologie, ekologie i etologie, a především významem z hlediska člověka.
Cílem a náplní laboratorních cvičení (pět devadesátiminutových lekcí) je seznámit studenty s vybranými zástupci prvoků, předvést jednoduše a spolehlivě demonstrovatelné morfologické znaky, některé reakce a také základní způsoby barvení. Důraz je opět kladen na možnosti demonstrace i způsoby získávání materiálu pro vlastní učitelskou praxi. Účastníci praktik si navíc osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, jednoduché typy vitálního i postvitálního barvení; naučí se rovněž pozorovat a pozorované správně zaznamenat.