Charles Explorer logo
🇨🇿

ICT v biologii

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBB2B127B

Sylabus

Obsah předmětu je tematicky rozdělen do tří na sebe navazujících bloků.

První blok je věnován zpracování, základní analýze a prezentaci biologických dat (datové typy, vzorkování, popisná statistika, test normality, klouzavý průměr, typy a tvorba grafů Excel + R). Cílem tohoto bloku je poskytnout obecný informační základ k problematice a praktickou dovednost při prezentaci dat. fáze výzkumu sběr dat, jejich typologie, varianty zápisu zpracování dat - základy R, zpracování dat - popisná statistika, test normality, plovoucí průměr typologie grafů, hromadný export grafů

Druhý tematický blok představuje problematiku geografických informačních systémů. Ukazuje možnosti on-line mapových aplikací, následně přechází na příkladu QGIS k využívání WMS a WFS služeb, tvorbě vlastních vektorových vrstev vrcholící publikací autorské mapy vybrané lokality. principy GPS, souřadncýh systémů a projekcí online GIS aplikace (Seznam.cz, maps.google.com, geoportal.cuzk.cz/geoprohlizec etc.) typy geografických dat, přenosové formáty

QGIS - základy, přidání WMS+vektor, vrstvy, Tvůrce mapy

Třetí blok zahrnuje moderní instrumenty, zejména terénní biologie (GPS tracker, fotopasti, IP kamery, CCD snímače k optickým přístrojům, digitální mikroskopy s měřicím a analytickým SW, auto- a semiautonomické systémy sběru dat) a ukazuje jejich užití ve výzkumu a popularizaci biologie na příkladech úspěšných projektů ČT, ČRo a dalších. telemetrie fotopasti webové kamery

QR code rozšířená realita snímače pro mikroskopii  

Předmět je vyučován seminární formou, studenti používají vlastní notebooky. Výukové materiály v podobě prezentací, vzorových řešení a kódů jsou ke stažení ve fakultní instalaci Moodle.

Anotace

Předmět rozvíjí schopnost studentů využívat efektivně specializované i obecné softwarové nástroje pro získávání, zpracování a publikování dat. Na prezentované nástroje se zaměřuje z pohledu využítí v odborné biologii a zároveň pohledem učitelské praxe a popularizace vědy a vědních poznatků.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.