Charles Explorer logo
🇨🇿

Botanika bezcevných rostlin a kapraďorostů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBB4B022A

Sylabus

A. Přednášky

Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.

Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.

Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.

Houby, houbové organismy a jejich systém -  Oomycota, Chytridiomycota.

"Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota, Basidiomycota.

Lišejníky.

Mechorosty.

Vývojové stupně cévnatých rostlin.

Lycopodiophyta, Monilophyta.

B. Praktika

Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.

Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.

Lišejníky - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.

Mechorosty - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.

Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.

Anotace

Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétní znalostí uvedených skupin (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“). Cyanobacteria, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista.

Houby a houbové organismy, lichenizované houby. Mechorosty.

Vývojová větev Cormophytae - psilofytní rostliny, pteridofytní rostliny a prvosemenné. Při laboratorních pracích studenti poznávají na živých i preparovaných přírodninách probírané druhy organismů, jejich determinačně a evolučně významné znaky.

Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.