1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,
2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,
3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,
4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,
5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.
6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.
7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů,
8. Australopitéci a vznik rodu Homo.
9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury,
10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované.
11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze.
Evoluční biologie jako obor zahrnuje i problematiku evoluce člověka a cílem kurzu je rozšíření znalostí z evoluční biologie i z oblasti evoluční antropologie, které může učitel využívat při výuce na základní i střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata:
1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,
2. Specifika mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,
3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,
4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,
5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.
6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.
7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů,
8. Australopitéci a vznik rodu Homo.
9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury,
10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované.
11. Kolonizace světa a její hlavní fáze. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách. Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.