seminář dr. Pelánové: datum téma
Čítanka referát 21.2.
Úvod + referáty
Lamartine: Jezero 28.2.
Romantická lyrika (noc, příroda, subjekt)
Keats: Óda na slavíka
Novalis: Hymny noci 7.3.
Goethe. Werther jako předobraz romantických milovníků, žánr balady
Goethe: Utrpení mladého Werthera
Goethe: Král duchů 14.3.
Interpretace Fausta: hrdinova představa činu, postavy Markétky a Mefistofela
Faust
Schiller: Loupežníci 21.3.
Poe a budování literárního tvaru povídka Vražda v ulici Morgue
Poe: Havran (+ Filosofie básnické skladby) 28.3.
Reflexe romantického vkladu, postavy antihrdinů (tzv. „zbytečných lidí“)
Puškin: Evžen Oněgin
Lermontov: Hrdina naší doby 4.4.
Baudelaire
Spleen a ideál (Květy zla)
W. Whitman: Stébla trávy 11.4.
Flaubert jako zakladatel moderního románu.
Paní Bovaryová
Balzac: Pierre Grassou 18.4.
Americký život: téma přírody a individuální svobody
M. Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna
Thoreau: Walden aneb život v lesích 25.4.
Skrytá tvář skutečnosti v anglickoamerické próze závěru století
R. L. Stevenson: Dr Jekyll a pan Hyde
H. James: Utažení šroubu
Seminář dr. Pelánové (LS 2022/23): Tento povinně-volitelný bakalářský předmět mapuje vývojovou dynamiku evropského 19. století prostřednictvím četby děl německých, francouzských, amerických a ruských. Společné intepretace posílí jistotu při užívání literárně-teoretické a literárně-historické terminologie a tento kurs případně poskytne posluchačkám a posluchačům další doplnění k oborovému předmětu Dějiny české literatury III. Buďme svědomitými, poučenými a zapálenými čtenáři, ať nás nakonec může překvapit vlastní intuice. Součástí kursu je elektronická čítanka, jež bude průběžně ke stažení přes MS Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axYkMxBQVmoqQBVUrsfeiSmryQQUc5HAIUxe0tiMDzbY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b8ee4a80-b728-49bd-8e0d-ba4ee499837f&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
--------------------------------------------------------
Seminář dr. Soukupové (LS 2022/23): Předmět se věnuje čtení a analyzování literárních textů světové literatury a hledání jejich specifik ve srovnání a kontextu nám bližší literatury české. Cílem předmětu bude zamyšlení nad možnostmi zprostředkování světové literatury ve výuce, jež s sebou vždy nevyhnutelně nese otázku výběru a zúžené perspektivy na širokou oblast světové literatury. Základem bude práce s textem a diachronní přístup, který však lze produktivně narušovat tematickými či intertextuálními sondami. Budeme se ptát, jak zpřístupnit studentům časově vzdálená či literárně náročná díla a jak jazykové výtvory zasadit do společenského a kulturního kontextu, a přitom neulpívat na biografických datech. Kurs je zakončen zápočtem.