Témata seminářů prof. Tomáše Kubíčka přednáška
Text seminář 29.2.
Moderna – obecné koncepty, zahraniční situace, ideové proudy, proměny světonázoru a paradigmatu
Zadání referátů 7.3.
Karel Toman Měsíce 14.3.
Symbolismus, Dekadence, Šalda
Josef Čapek: Stín kapradiny 21.3.
Jan Čep: Dvojí domov a Zeměžluč - vybrané povídky 4.4.
Vítězslav Nezval: Edison 11.4.
Avantgarda (poetismus, Surrealismus, Expresionismus
Vladislav Vančura: Markéta Lazarova 18.4
František Halas: Dokořán 25.4. hraniční zkušenost moderního umění I (moderna a velká válka) Česká moderna před válkou a po válce (Po stopách české moderny)
Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí 2.5.
Milan Kundera: Žert 9.5. hraniční zkušenost moderního umění II (válka a nové totality) Válečná moderna, diskuse o moderním umění po roce 1945, hledání modernistické kontinuity v 60. letech, experiment – moderna a postmoderna
Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále 16.5.
Jáchym Topol: Anděl
Témata seminářů dr. Jiřího Smrčky
Karel Toman: Měsíce
Josef Čapek a Karel Čapek: Ze života hmyzu
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (1. díl)
Jiří Wolker: Těžká hodina
Vítězslav Nezval: Edison
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová
Jan Čep: Dvojí domov a Zeměžluč (vybrané povídky)
Karel Poláček: Okresní město
František Halas: Dokořán
Karel Čapek: Válka s mloky
Jiří Voskovec a Jan Werich: Caesar a Těžká Barbora
The course enables an understanding of the basic developmental and thematic processes in twentieth-century Czech literature. It is based on the principle of synchronic cuts on a diachronic background.
It is not about the traditional creation of chronological units that attempt to cover diverse processes and areas of literary development within a limited time period, but about the creation of thematically focused units that follow basic themes or basic functions, that have influenced and are influencing the shape of Czech literature not only in the short term, but also create basic developmental lines that vary in different historical contexts throughout the twentieth century and thus create the long-term specificity of Czech literature in the context of world literature. The aim of the course is to enable students to understand enduring or longer-term processes in the history of literature, but also, indirectly, in the history of Czech society.
Students should thus gain an understanding of the more complex structure of art (they will not perceive literature as a separate field) and at the same time they should gain knowledge of the processes that have shaped and are shaping the current shape of the world (literary, cultural and social) in which they live and which find their expression in or through literature. Thus, through this course, the history of literature will become a specific tool of knowledge that leads to national and individual self-reflection, thus demonstrating the didactic potential of the topic.