Charles Explorer logo
🇨🇿

Světová literatura

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBC4L062B

Sylabus

  datum téma

Čítanka referát 27.2.

Úvod + referáty

Lamartine: Jezero   5.3.

Romantická lyrika (noc, příroda, subjekt)

Keats: Óda na slavíka

Novalis: Hymny noci 12.3.

Goethe. Werther jako předobraz romantických milovníků, žánr balady

Goethe: Utrpení mladého Werthera

Goethe: Král duchů 19.3.

Interpretace Fausta: hrdinova představa činu, postavy Markétky a Mefistofela

Faust

Schiller: Loupežníci 26.3.

Poe a budování literárního tvaru povídka Zánik domu Usherů

Poe: Havran (+ Filosofie básnické skladby) 2.4.

Reflexe romantického vkladu, postavy antihrdinů (tzv. „zbytečných lidí“)

Puškin: Evžen Oněgin

Lermontov: Hrdina naší doby 9.4.

Baudelaire

Spleen a ideál (Květy zla)

W. Whitman: Stébla trávy 16.4.

Flaubert jako zakladatel moderního románu.  

Paní Bovaryová

Balzac: Pierre Grassou 23.4.

Americký život: téma přírody a individuální svobody

M. Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna

Thoreau: Walden aneb život v lesích 30.4.

Skrytá tvář skutečnosti v anglickoamerické  próze závěru století

R. L. Stevenson: Dr Jekyll a pan Hyde

H. James: Utažení šroubu  

Anotace

Tento povinně-volitelný bakalářský předmět mapuje vývojovou dynamiku evropského 19. století prostřednictvím četby děl německých, francouzských, amerických a ruských. Společné intepretace posílí jistotu při užívání literárně-teoretické a literárně-historické terminologie a tento kurs případně poskytne studujícím další doplnění k oborovému předmětu Dějiny české literatury III OPBC4C053A (a programově tedy navazuje na výuku v ZS III. ročníku).

Součástí kursu je elektronická čítanka, jež bude průběžně ke stažení přes MS Teams. Na jednotlivém setkání budeme společně číst a interpretovat literární text (čítanka + zasílané okruhy) a zazní také krátký referát, který představuje další doplnění tématu našeho jednotlivého setkání (viz kolonka „téma“ v sylabu). Četba a další práce studentů prosím povinně vychází také ze samostudia sekundární literatury (viz soubor prirucky v týmu předmětu a „doporučená sekundární literatura“ níže v sylabu). Buďme svědomitými, poučenými a zapálenými čtenáři, ať nás nakonec může překvapit vlastní intuice.

Studijní programy