Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny antického starověku

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBD2D103A

Sylabus

1. a) Kykladská, mínójská a mykénská kultura a tzv. temné období; Archaické období (8. - konec 6. stol. př. Kr.).

Problémy archeologie - Arthur Evans a rekonstrukce palce v Knóssu. b) Druhý život homérských eposů.   2. a) Archaické období. Společnost a kultura.

Sapfó a problémy interpretace. b) Antická mytologie kolem nás.   3. a) Klasické období. Politické a hospodářské dějiny.

Problémy překladu a výkladu: případ Thúkydidés. b) Athénská demokracie a moderní dějiny.   4. a) Klasické období. Společnost a kultura. b) Italská renesane a návrat k anticým hodnotám.   5. a) Helénistické období.

Politické a hospodářské dějiny. b) Alexandr Veliký - život po životě.   6. a) Helénistické období. Společnost a kultura. b) Helénistické baroko jako inspirace.   7. Řím od počátku po republiku. b) Římská republika ve Středomoří.   8. a) Řím - společnost a kultura. b) Římská republika a její ideje.   9. a) Římský principát (30 př.

Kr. - 284 po Kr.). Politické a hospodářské dějiny; Židovství a rané křesťanství. b) Augustovo propagandistické dědictví.

Karel IV. a antické dědictví.   10. a) Římský principát. Společnost a kultura. b) Druhý život římské literatury.

Evropská města založená na základech římských vojenských táborů.   11. a) Římský dominát (284-476). Politické a hospodářské dějiny. b) Římský a středověký císařský dvůr.

Habsburské pojetí impéria.   12. a) Společnost a kultura pozdní antiky. b) Úvod do tématu České země a antika v přehledu.

Anotace

V přednáškách jsou studenti seznamováni s vybranými kapitolami z antických politických, hospodářských a kulturních dějin, mytologie a geografie, a to v kontextu dějin Středomoří a velmi stručně v kontextu druhého života antiky především v Evropě, potažmo v českých zemích.

Látka je vykládána chronologicky, ale klade důraz na ta období, která výrazně ovlivnila pozdější kulturní vývoj. Římané nám zprostředkovali mnohé z řecké kultury a proto bude to, co nám Římané předali, podrobněji monitorováno v navazujících předmětu Klasické tradice I a Klasické tradice II.

V OD ŘÍJNA 2020 SE VÝUKA ZATÍM KONÁ DISTANČNĚ - PŘES MS TEAMS,KDE ZÁROVEŃ BUDE VIDEO ZAPSANÝM STUDENTŮM ZPŘÍSTUPNĚNO. NA MOODLU budou ostatní materiály a některé úkoly. Na MOODLE STUDENTY, KTEŘÍ SE NA PŘEDMĚT ZAPSALI V SISU, ZAPÍŠE VYUČUJÍCÍ. V PŘÍPADĚ NEJASNOSTÍ KONTAKTUJTE J. KEPARTOVOU (jana.kepartova@pedf.cuni.cz). Konzultace mohou být přes WhatsApp, Videbr, Skype nebo po telefonu.