Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Classical Antiquity

Class at Faculty of Education |
OPBD2D103A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. a) Kykladská, mínójská a mykénská kultura a tzv. temné období; Archaické období (8. - konec 6. stol. př. Kr.).

Problémy archeologie - Arthur Evans a rekonstrukce palce v Knóssu. b) Druhý život homérských eposů.   2. a) Archaické období. Společnost a kultura.

Sapfó a problémy interpretace. b) Antická mytologie kolem nás.   3. a) Klasické období. Politické a hospodářské dějiny.

Problémy překladu a výkladu: případ Thúkydidés. b) Athénská demokracie a moderní dějiny.   4. a) Klasické období. Společnost a kultura. b) Italská renesane a návrat k anticým hodnotám.   5. a) Helénistické období.

Politické a hospodářské dějiny. b) Alexandr Veliký - život po životě.   6. a) Helénistické období. Společnost a kultura. b) Helénistické baroko jako inspirace.   7. Řím od počátku po republiku. b) Římská republika ve Středomoří.   8. a) Řím - společnost a kultura. b) Římská republika a její ideje.   9. a) Římský principát (30 př.

Kr. - 284 po Kr.). Politické a hospodářské dějiny; Židovství a rané křesťanství. b) Augustovo propagandistické dědictví.

Karel IV. a antické dědictví.   10. a) Římský principát. Společnost a kultura. b) Druhý život římské literatury.

Evropská města založená na základech římských vojenských táborů.   11. a) Římský dominát (284-476). Politické a hospodářské dějiny. b) Římský a středověký císařský dvůr.

Habsburské pojetí impéria.   12. a) Společnost a kultura pozdní antiky. b) Úvod do tématu České země a antika v přehledu.

Annotation

The course is taught in Czech.

During the lectures on the history of Antiquity, students are to read selected chapters from ancient political, cultural and economic history and from ancient mythology and geography, all in the historical context of both contemporary Mediterranean and (to a lesser degree) later Europe where Antiquity was reborn into a second life in literature, fine arts and culture in general. The approach is chronological but emphasizes those periods and phenomena which were the source of or inspiration for later cultural advancement. The Romans have mediated to us much from Greek culture; this legacy forms the core of what will subsequently be dealt with in more detail in the follow-up courses "Classical traditions I" and "Classical traditions II".