Základní úvodní témata - vždy jde o reflexi antiky od středověku po dnešek (inovace spočívá v doplňování a dále propracovávání materiálů ze zahraničních pramenů na moodlu):
Úvodní hodina: Klasické tradice - co to je, když se řekne klasický? Co to je, když se řekne recepce? Co to je, když se řekne tradice?
Reflexe báje o trójském princi Aeneovi a jeho příchodu do Latia v literatuře a umění.
Reflexe báje o zakladatelích Říma, Romulovi a jeho dvojčeti Removi, v literatuře a umění.
Reflexe římských republikánských ctností v literatuře a umění.
Reflexe Ciceronova řečnického umění a jeho teoretických spisů.
Reflexe Augustovy osobnosti a vlády v dějinách Evropy a českých zemí. Karel IV. a Augustus.
Interpretatio Romana a význam antických mytologických příběhů pro evropskou kulturu. Interpretatio Bohemica et Europaea.
Recepce římské mytologie v evropském a českém umění a písemnictví.
Antika v české literatuře. České překlady antické poezie a studie k nim.
Ženy v antické mytologii a historii. Římský ideál vdané ženy (matrona) a ideál křesťanské ženy a manželky.
Antické tradice ve společenském a politickém životě v českém prostředí. Sokolské hnutí.
Umělecký obraz antiky ve filmu a historické románu z antiky. (Evropa, svět, České země).
Kurz je inovován také v části týkající se latinského jazyka: používáme novou interaktivní učebnici a nově jsou pro hodiny klasických tradic vypracovány příběhy Cornelia Galla, jehož vzdálení (budoucí) příbuzní se dostávají do různých částí bývalého římského impéria, ba dokonce až za jeho hranice, k "barbarům" (Praha, Boldog u Bratislavy). Díky tomuto příběhu se studentům lépe pamatují výrazy a vazby, zároveň se poučí (nebo si zopakují) historii. Nově začíná každá hodina minitestem na latinskou slovní zásobu. Větší důraz klademe na přesné porozumění internacionalismů, jež mají svůj základ v latině.
V seminářích zaměřených na klasické tradice jsou probírána antická témata spjatá s odkazem antické kultury v českých zemích, Evropě i ve světě. Např. se sledují různé mytologické příběhy ovlivňující výtvarné umění, literaturu a divadlo, vliv osobností jako byl Cicero a Caesar atd. Předpokladem pro postoupení k závěrečnému testu porozumění jednoduššímu latinskému textu je vypracování odborné práce (statě) na studentem vybrané a s vyučujícím konzultované téma (které bylo v průběhu semestru probíráno).
Latina jako součást dědictví antiky je probírána s cílem 1. porozumět internacionalismům, 2. jednoduchým historickým latinským textům. Ve cvičeních zaměřených na jazyk jsou studenti vyzýváni k zamyšlení nad internacionalismy vzniklými z latinského základu a čtou frekventované výrazy z latinských nápisů antických, středověkých i novodobých, tedy obraty a texty používané a všudypřítomné, dále čtou souvislé latinské texty upravené dle právě probrané gramatiky se snahou dosáhnout kompetence alespoň vstupního porozumění latinského autentického textu. Seznámí se také s obraty církevní latiny. V rámci každé hodiny probíhá minitest na slovní zásobu. Propojení mezi Klasickými tradicemi I a II představují jednoduché texty o Corneliu Gallovi. Závěrečný test kontroluje porozumění jednoduššímu latinskému textu.
Užitečný odkaz: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/JO/19663/JE-ANTIKA-STALE-JEDNIM-ZE-ZAKLADU-NASI-CIVILIZACE.html/
Prerekvizita pro Klasické tradice I (úspěšná zkouška z předmětu Dějiny antického starověku) byla zrušena.