\r\n
Kurz je inovován také v části týkající se latinského jazyka: používáme novou interaktivní učebnici a nově jsou pro hodiny klasických tradic vypracovány příběhy Cornelia Galla, jehož vzdálení (budoucí) příbuzní se dostávají do různých částí bývalého římského impéria, ba dokonce až za jeho hranice, k \"barbarům\" (Praha, Boldog u Bratislavy). Díky tomuto příběhu se studentům lépe pamatují výrazy a vazby, zároveň se poučí (nebo si zopakují) historii. Nově začíná každá hodina minitestem na latinskou slovní zásobu. Větší důraz klademe na přesné porozumění internacionalismů, jež mají svůj základ v latině.
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"\r\nSyllabus
\r\n1. The world of Christians and Pagans – coexisting and fighting together in the course of centuies (Europe, the world, Bohemian Lands).
\r\n2. Classical architecture home and abroad and its second life.
\r\n3. Epigraphical records from the Antiquity period and their impact on European culture. Inscriptions from this period in the Bohemian area.
\r\n4. Collecting Classical art in European context. Collections in the Czech Republic.
\r\n5. Touring the Antiquity – the Czechs abroad. The developent of Philhellenism.
\r\n6. Reception of Classical literatury works in the Czech literature and literature of the world.
\r\n7. Classical themes in graphic novels, in the Czech and the World children’s literature and in video games.
\r\n8. Staging Classical drama in the Czech Republic, in Europe and overseas. Classical history on the stage.
\r\n9. Classical and Latin roots of education from the Medieval era to the present. Teaching Antiquity and Classical languages in the Czech lands.
\r\n10. Classical themes in commercial advertisment in the 19th and 20th century: sources for reception, reflection and inspiration in the Czech lands.
\r\n11. Everyday life in the Antiquity as portrayed in arts and literature, especially that from Pompeii. Pompeii as the subject of Czech fiction and non-fiction.
\r\n12. Classical philosophy and political theory in European thought. The Czech “Sokol” movement and others.[2]
\r\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
[1]Trochu si zde (i na jiných místech) nevím rady se správným překladem českých zemí; pro období do 19. století bych použil Bohemian lands ve státoprávním smyslu království, což univerzálně činím; pro Čechy, Moravu a Slezsko ve 20. století již patrně Czech lands, konečně pro výuku atd. v moderní době zcela vyhovuje Czech Republic. Ne vždy ale z kontextu poznám, co je myšleno.
\r\n[2]Sokolskému hnutí se v hodině věnují jak KT I, tak KT II; je-li to omyl, upravit.
\r\nZákladní úvodní témata - vždy jde o reflexi antiky od středověku po dnešek ((inovace spočívá v doplňování a dále propracovávání materiálů ze zahraničních pramenů na moodlu):
Křesťanský a pohanský svět - konfrontace a soužití v průběhu staletí (Evropa, svět, české země).
Druhý život antické architektury u nás a v Evropě.
Antická epigrafická kultura a její vliv na Evropu. Antické nápisy v českém historickém prostoru.
Sběratelství antických památek v českých zemích v evropském kontextu.
Cestování za antikou - Češi ve Středozemí. Vývoj filhelénismu.
Recepce antické literatury v českém prostředí.
Antická témata v komiksu, v českých a světových knihách pro děti a počítačových hrách.
Inscenace antického dramatu ve světě, v Evropě a u nás. Antická historie na prknech jež znamenají svět.
Antika a latina ve výchově a vzdělávání od středověku po dnešek se zaměřením na české země.
Antika v české reklamě 19. a 20. století - recepce, reflexe, inspirace.
Reflexe antického každodenního života v literatuře a umění - především na příkladu Pompejí (Evropa, svět, české země).
Antická filosofie a politologie v evropském myšlení.
Kurz je inovován také v části týkající se latinského jazyka: používáme novou interaktivní učebnici a nově jsou pro hodiny klasických tradic vypracovány příběhy Cornelia Galla, jehož vzdálení (budoucí) příbuzní se dostávají do různých částí bývalého římského impéria, ba dokonce až za jeho hranice, k "barbarům" (Praha, Boldog u Bratislavy). Díky tomuto příběhu se studentům lépe pamatují výrazy a vazby, zároveň se poučí (nebo si zopakují) historii. Nově začíná každá hodina minitestem na latinskou slovní zásobu. Větší důraz klademe na přesné porozumění internacionalismů, jež mají svůj základ v latině.
Ve cvičeních zaměřených na odkaz antické kultury Evropě a světu jsou probírána také témata z reálií, z antické mytologie atd., která ovlivnila evropské výtvarné umění, písemnictví a další oblasti evropské kultury. Hlouběji se zaměřujeme na osobnosti a díla středověké, humanistické a barokní latinské, respektive antikou ovlivněné kultury.
Jednotlivá témata viz v sylabu. Pro "druhý život" latiny - gramatickou část bude používán moodle, který navazuje na učebnici J.
Kepartová - R. Skopek, Praktická iLatina (https://publi.cz/books/494/index.html?secured=false#Cover).
Studenti by měli být schopni po absolvování kurzů Klasické tradice I a II porozumět autentickému latinskému textu z období klasického i pozdějšího (nápis, úryvek kroniky, evangelium ap.).