Charles Explorer logo
🇬🇧

General History IV

Class at Faculty of Education |
OPBD2D112A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod, osvícenství, osvícenské reformy. 2. Revoluce, americká a francouzská revoluce, průmyslová revoluce. 3.

Novodobé ideologie, vznik novodobých národů, Evropa a české země mezi Vídeňským kongresem a březnem 1848. 4. Revoluce 1848-49 v Evropě a Rakousku, neoabsolutismus. 5.

Přechod k parlamentnímu režimu, občanská společnost, sociální otázka. 6. Ústavní a politický vývoj Habsburské monarchie v 2. polovině 19. století. 7. Česká politika. 8. Němci a Židé v českých zemích. 9.

Evropa v 2. polovině 19. století. 10.. Hospodářský, sociální a kulturní vývoj v druhé polovině 19. století. 11.

Mimoevropský vývoj. 12. Svět před první světovou válkou, životní styl a růst mezinárodního napětí.

Annotation

The Theresian and Josephine Periods form a bridge that will lead us into the 19th century, in which our present day began, in which people discovered democracy and universal suffrage, realized the importance of science and technology, overcome hunger, learned to cure the vast majority of diseases and they believed that the world would still be better and better ... In this century the Czech nation experienced its "Erfolgsstory" (H.

Lemberg); a weak and non-ruling community threatened by modernization has become a relatively mature and confident nation, which eventually enjoyed state independence