Tematické okruhy:
1. Písemné prameny a archivní fondy v HR
2. Typologie literatury v HR, heuristika a kritické čtení
3. Kartografické, ikonografické a fotografické prameny v HR
4. Hmotné prameny nemovité a památková péče v ČR
5. Hmotné prameny movité a sbírkové instituce v ČR
6. Kulturní krajina jako pramen HR
7. Využití HR ve výchovné a vzdělávací praxi (průběžně)
Cílem kurzu je seznámení studentů s historickou disciplínou, jejíž poznání prohloubí znalosti získané v úvodu do studia dějepisu a v kurzech českých a obecných dějin na prostředí konkrétní studentem/kou vybrané lokality či regionu. Získané znalosti a kompetence by zároveň měly studentům umožnit v jejich budoucích působištích začleňování regionálních dějin a místních památek do výuky.
Cvičení se zaměří zejména na relevantní primární prameny, a to nejen prameny písemné, ale též vizuální (kartografické, ikonografické a fotografické) a hmotné (movité a nemovité). Náplní úvodní části kurzu bude práce s edicemi pramenů.
Následovat bude seznámení s vybranými odbornými a popularizačními díly s důrazem na schopnost studentů je samostatně kriticky číst. Z vizuálních pramenů budou prakticky využívány v prvn í řadě dobové kartografické prameny (mapy stabilního katastru ad.).
U hmotných pramenů bude důraz kladen na nemovité památky (časové zařazení, interpretace, terminologie).