Výběrové semináře I a II pro bakalářské studium svým zaměřením prohlubují historické kontextuální znalosti studenta. Semináře jsou koncipovány interdisciplinárně a propojují historii s příbuznými obory (např. dějiny umění, literární historie, geografie atd.), snaží se podpořit samostatnou práci studentů s různými typy pramenů a prohloubit jejich faktografické i argumentační schopnosti, prezentovat v ýsledky své práce veřejně a být schopen diskutovat a své závěry obhájit.
Seminář je zaměřen na problematiku náboženského života a jeho proměn na území českých zemí a habsburské monarchie v 16.-18. století. Tato tematika přesahuje středoevropský rozměr, jde o obecné křesťanské záležitosti uplatňující se i dalších evropských zemích. Zaměření semináře vychází ze skutečnosti, že náboženství v raném novověku významně formovalo způsob myšlení lidí a ovlivňovalo tedy řadu oblastí života – od politiky přes ekonomickou a sociální problematiku až po kulturní úroveň společnosti. Seminář je stavěn se zřetelem na uplatnění poznatků v pedagogické praxi, bude v něm sledován jak vývoj církevních dějin, tak i polohy náboženského života laiků, kupř. vliv reformace a protireformace na každodenní život, zavádění nových kultů a forem zbožnosti, formování věřících, vliv řeholního prostředí na náboženské chování laické veřejnosti apod. Práce v semináři také seznání s reáliemi a rituály raně novověké religiozity. Pozornost bude věnována také práci s historickými prameny k uvedeným tématům, jejich kritice a interpretaci.
Témata: Formování zbožnosti (1. Možnosti církví při působení na laickou veřejnost. 2. Misie a katecheze. 3. Kazatelství, konceptuální homiletika. 4. Nadpřirozené jevy, zázraky a milostné obrazy.). Instituce náboženského života (1. Řeholní zbožnost. 2. Náboženská bratrstva. 3. Poutě a poutní místa. 4. Charitativní působení církví.). Náboženský život v politických kontextech (1. Pietas Austriaca – pietas Bohemica. 2. Zemští patroni a zemský patriotismus. 3. Proměny křesťanství v důsledku osvícenství. 4. Osvícenský katolicismus a náboženská tolerance. 5. Osvícenská proměna náboženského života.).