Charles Explorer logo
🇨🇿

Chemie životního prostředí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBE4E054B

Sylabus

Okruh 1: Složky životního prostředí, přírodní procesy v nich probíhající a související aspekty lidské činnosti

·        Litosféra

·        Hydrosféra

·        Atmosféra

·        Biosféra

Okruh 2: Chemické principy vybraných průmyslových výrob, aneb jak se co dělá.

·        Výroba plynů ze vzduchu

·        Výroba pitné vody

·        Čištění odpadní vody

·        Výroba skla

·        Výroba cementu

·        Výroba papíru

·        Výroba železa a zpracování kovového šrotu

·        Výroba usní

Okruh 3: Dopady lidské činnosti na životní prostředí a vybrané ekologické problémy způsobené člověkem

·        Poškození ozonosféry

·        Významné ekologické havárie

·        Lokální znečištění ovzduší

·        Eutrofizace vodních ekosystémů

·        Znečištění zdrojů závlahové nebo pitné vody

·        Devastace krajiny a kontaminace ŽP v důsledku těžby hornin a nerostů

·        Vznik a hromadění odpadů

Anotace

Cílem kurzu je seznámit posluchače s chemickými principy a souvislostmi v systému planeta – životní prostředí – člověk, a to v holistickém pojetí. Kurz se v první části zaměřuje na jednotlivé složky životního prostředí a na přírodní procesy, které v nich probíhají.

Pozornost je zde věnována také souvisejícím aspektům lidské činnosti, mezi které patří těžba nerostů a jejich chemické zpracování, včetně negativních důsledků této činnosti na jednotlivé složky životního prostředí. V druhé části se kurz věnuje chemickým principům vybraných průmyslových výrob, s cílem seznámit posluchače s podstatou toho, jak se vyrábí vybrané produkty, jako například sklo, papír, stavební hmoty nebo kovy.

Ve třetí části se kurz zaměřuje na aktuální lokální ale i globální environmentální problémy a výzvy. Pozornost je věnována především znečišťování atmosféry, hydrosféry a litosféry, jejich příčinám a osvětlení chemické stránky těchto problémů.

Součástí výuky je i transformace témat vlivu chemie na životní prostředí do výuky chemie, dalších přírodovědných předmětů, a také průřezového tématu Environmentální výchova. Studenti sami jsou přímo vtaženi do výuky, neboť součástí splnění podmínek pro udělení zápočtu je předvedení jejich vlastní prezentace s edukačním obsahem na některé z definovaných témat akcentující problematiku chemie – životní prostředí – člověk.

Studijní programy