Charles Explorer logo
🇨🇿

Četba literárních textů II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBF2F117A

Sylabus

Četba literárních textů 18. století 

Milena Fučíková   1-3 Les Lumières 

Exposé 2 - Voltaire, sa personnalité, sa vie, son oeuvre

Exposé 3 - Voltaire, Candide, conte philosophique

Exposé 4 - Voltaire, lecture de Lettres philosophiques, de Candide 4-6 Laclos, sa personnalité, sa vie, son oeuvre, Liaisons dangereuses, II. l’adaptation à l’écran

Exposé 6 - Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses

Exposé 7 - PREVOST, Manon Lescaut.

Exposé 8 - Montesquieu, sa personnalité, sa vie, son oeuvre. MONTESQUIEU, Lettres persanes.

Exposé 9 - Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses  7 Daniel DEFOE, Robinson Crusoe

Exposé 11 - Lesage, sa personnalité, sa vie, son oeuvre

Exposé 12 - Marivaux, sa personnalité, sa vie, son oeuvre 8 - DIDEROT, Denis. La Religieuse. 9 - KUNDERA, Milan. Jakub a jeho pán

Exposé 11 - Dictionnaire, encyclopédie de tradition française aujourd’hui

Exposé 12 - Littérature révolutionnaire, 10  Conte philosophique 

Exposé 14 - Roman par lettre, Correspondances, Lettre philosophique

Exposé 15 - Poésie au XVIIIe siècle 11 - Contexte des beaux-arts au XVIIIe siècle 

Exposé 17 - BEAUMARCHAIS, Le mariage de Figaro.

Anotace

Četba literárních textů II je založena na získávání rámcových znalostí a vědomostí z komplexního období francouzské literatury 18. století prostřednictvím přímého interpretačního přístupu k francouzskému textu.

Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence ve francouzské literatuře 18. století. Tento záběr má tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární funkce děl, jednotlivé žánry, statut autora a recepce jeho čtenářem. Stručný historický exkurz. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl. Záměr prohloubit četbu s porozuměním ve francouzském jazyce (Voltaire, Laclos, Rousseau, Montesquieu, Diderot, Chenier).

Studenti budou prezentovat referáty ve francouzském jazyce. Stručná prezentace PowerPoint s francouzským úryvkem z literárního díla. Studenti budou mít referát v TANDEMU. Oba studenti/studentky si přečtou nejen úryvek ale i celé literární dílo. Referát v tandemu bude trvat 10 minut. V závěru prezentace referující studenti/studentky připraví krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní) : « une activité » který je připraví na budoucí práci učitele.

Ostatní studenti budou mít připravenou alespoň jednu otázku k prezentaci.

Inovaci "se zaměřením na posílení dalších pedagogických kompetencí" studentů představuje nová čítanka francouzských textů z 18. století s otázkami k rozboru se zaměřením na literární vědu a praxi učitelů francouzského jazyka. Zároveň aktivita na základě literárního úryvku.