Charles Explorer logo
🇬🇧

French Literature II

Class at Faculty of Education |
OPBF4F044A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář Francouzská literatura II se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů 19.století. Práce s literárním textem sleduje jak pochopení smyslu textu a dobových estetických a stylistických specifik, tak rozpoznání literárně-vědné, estetické a umělecké hodnoty, jichž je literární text nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků zásadních autorů se studenti zamyslí nad celkovým éthosem daného díla, jeho místem v dobovém a nadčasovém literárním kontextu i jeho uměleckým poselstvím. Prostřednictvím četby literárních děl budou moci studenti pochopit charakter 19. století jakožto století převratných společenských, ekonomických a technických změn a definitivní obrat k modernismu nejen v umění. První část semináře se zaměří na zrod romantismu a romantického hrdiny od konce 18. století a v první polovině 19. století, vymezí základní romantická témata a žánry, tedy zvláště lyrickou poezii a romantické drama. Druhá část se potom soustředí na vývoj románu a povídky od romantismu k realismu a naturalismu s důrazem na jejich filozofická a estetická východiska: metody zobrazení skutečnosti, naratologické postupy, témata; vymezení pojmů realita, věrohodnost, objektivní vypravěč, fokalizace. Závěr semináře uvede studenty k základům symbolismu a moderní poezie v dílech "prokletých básníků".

Seznam autorů a děl ke studiu. Do seznamu četby si student vybere alespoň 10 titulů, pokud možno v originále; případně v českém překladu a následně alespoň část díla v originále.Zvlášť doporučená díla k četbě jsou vytištěna tučně.

I. Naissance du romantisme Les romantismes européens - Goethe, Byron, Shelly Mme de Staël, De l'Allemagne (extraits) Benjamin Constant, Adolph François-René de Chateaubriand, Atala et René (Génie du Christianisme); Les Mémoires d´outre-tombe. V českém překladu Paměti ze záhrobí, překlad a předmluva Aleš Pohorský. Praha, Academia, 2011 II. Poésie lyrique et proses romantiques, le rôle du poète, thèmes et sentiments exprimés Alfred de Lamartine, Les Méditations poétiques; Graziella 

Victor Hugo, Les Contemplations, Les Odes et Ballades, Les Orientales, La Légende des siècles, Les Châtiments;

                   Notre-Dame de Paris, Les Misérables, Le dernier jour d´un condamné

Alfred de Vigny, Les Destinées; Poèmes antiques et modernes, Servitude et grandeur militaires

Alfred de Musset, Contes d'Espagne et d'Italie;La Confession d'un enfant du siècle; Rola ; Les nuits                                                                                                                

Gérard de Nerval, Les Chimères; Aurélia

George Sand, Francois le champi, La mare au diable, Indiana, Consuelo et La comtesse de Rudolstadt, etc.

III. Le Théatre romantique - Le drame romantique, la lutte contre la tradition classique, le rôle des Préfaces

Stendhal, Racine et Shakespeare 

Victor Hugo, Préface de Cromwell ; Hernani, Ruy Blas                                                                                                                                                                                                       

Alfred de Vigny, Chatterton et sa Préface

Alfred de Musset, Lorenzaccio ; On ne badine pas avec l'Amour                                                                                                                                                                 

IV. Le roman : entre le romantisme et le réalisme Stendhal, Le Rouge et le Noir ; La Chartreuse de Parme  Honoré de Balzac, La peau de Chagrin ; Le père Goriot ; Les Illusions perdues, etc.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

V. Romans et contes réalistes et naturalistes

Flaubert, Mme Bovay ; Education sentimentale ; Les Trois contes, Salambô

Maupassant, Bel Ami ; Une vie ; Boule de suif a další povídky

Zola, L'Assommoir ; Le ventre de Paris ; Nana ; Germinal ; Thérèse Raquin

Les frères Goncourt ; Germinie Lacerteux,

Barbey d´Aurevilly, L´Encorcelée ; Les Diaboliques

VI. Poésie et les "poètes maudis"

Baudelaire, Les Fleurs du mal ; Petits poèmes en prose ; Les Salons (les critiques d'art)

Rimbaud, Les poésies ; Illuminations ; Doušek jedu, Výbor z díla. Sestavil Aleš Pohorský. Praha : Československý spisovatel, 1985

Verlaine, Poèmes saturniens ; Jadis et naguère ; Romances sans paroles ; Fêtes galantes ; Verlaine, Slova na strunách. Praha : Československý spisovatel, Klub přátel poezie, 1968

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Charakteristika 19. století vede studenty k pochopení 19. století jako impulsu zásadních společenských, ekonomických a technologických změn, jež znamenaly definitivní obrat k modernismu. Francouzská literatura tyto změny nad jiné dobře reflektuje a ilustruje. Studenti se seznámí s významnými uměleckými směry, autory a žánry tohoto století: romantismus, realismus, naturalismus, symbolismus, dekadence. Tematické linie: zrod romantického hrdiny, lyrická poezie a próza, střet divadelních koncepcí klasicismu a romantického dramatu, přechod od romantismu k realismu v románové tvorbě; realistický román a povídka, realismus jako umělecká metoda zobrazení skutečnosti a jeho estetické pozadí, naratologické postupy; filozofické, vědecké a společenské pozadí naturalismu; počátky symbolismu a moderní poezie, prokletí básníci; zrod novodobé literární kritiky.

V průběhu 19. století nastupují nové umělecké směry, nové přístupy ke skutečnosti, společnosti a vnímání individua, které podtrhují charakter tohoto století a ovlivní i století následující. Nové vize člověka a jeho vztahu k realitě přinesou do románové tvorby veskrze nová témata, nová prostředí i všechny vrstvy tehdejší rychle se měnící společnosti. Zobrazení pocitů a světa prostřednictvím emocionálně laděného jazyka a symbolů v novodobé lyrické poezii přinese uvolnění veršové formy, překračování společenských a morálních tabu a otevře cestu k avantgardám 20. století. Osamostatnění literární kritiky jako literárněvědné disciplíny umožní různé přístupy k literárnímu dílu a jeho interpretaci.