Moderna v německojazyčné literature.
Naturalismus jako první moderní směr - program a umělecká teorie, umělecká sdružení a časopisy; próza a drama.
Umělecké směry na přelomu století: impresionismus, secese, novoromantismus, symbolismus.
Charakteristika "Heimatliteratur".
Próza na přelomu století (Heinrich Mann, Thomas Mann, Robert Musil, Robert Walser, Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse).
Drama na přelomu století (Hugo von Hofmannsthal, Arthur Schnitzler, Frank Wedekind).
Lyrika: Hofmannsthal, George, Rilke, Morgenstern.
Expressionismus: předpoklady a základní rysy, představitelé a díla.
Sylabus pro seminář: 1.
Einleitung 2.
Gerhart Hauptmann: Bahnwärter Thiel (1888) 3.
Arno Holz / Johannes Schlaf: Papa Hamlet (1889) 4.
Gerhart Hauptmann: Vor Sonnenaufgang (1892) 5.
Hugo von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod (1894) 6.
Arthur Schnitzler: Leutnant Gustl (1900) 7.
Hermann Hesse: Unterm Rad (1906) 8.
Robert Musil: Die Verwirrungen des Zöglings Törleß (1906) 9.
Gustav Meyrink: Der Golem (1915)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými díly německy psané literatury z období od naturalismu k expresionismu. Důraz se klade na literárněestetické a kulturněhistorické aspekty probíraných děl.
Obecné vývojové principy, žánry, témata, představitele, díla. Moderna v německojazyčné literature.
Naturalismus jako první moderní směr - program a umělecká teorie, umělecká sdružení a časopisy; próza a drama. Umělecké směry na přelomu století: impresionismus, secese, novoromantismus, symbolismus.
Charakteristika "Heimatliteratur". Próza na přelomu století (Heinrich Mann, Thomas Mann, Robert Musil, Robert Walser, Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse).
Drama na přelomu století (Hugo von Hofmannsthal, Arthur Schnitzler, Frank Wedekind). Lyrika: Hofmannsthal, George, Rilke, Morgenstern.
Expressionismus: předpoklady a základní rysy, představitelé a díla.