Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura II – od osvícenství po realismus

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBG4G043A

Sylabus

Organisatorische Hinweise, Pflichtlektüre: G. E. Lessing: Nathan der Weise; F. Schiller: Die Räuber; J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers; J. W. Goethe: Faust I, J. W. Goethe: Zauberlehrling; F. Schiller: Der Handschuh; G. A. Bürger: Lenore, Novalis: Heinrich von Ofterdingen, H. Heine: Deutschland. Ein Wintermärchen, G. Keller: Romeo und Julia auf dem Dorfe; T. Fontane: Effi Briest

 Die Fabeln (Lessing, Gellert) 

 Anakreontik (Gleim)

 G. E. Lessing: Nathan der Weise (Ringparabel)

 F. Schiller: Die Räuber (Auszug)

 J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers (Auszug

 J. W. Goethe: Faust I (Auszug)

 J. W. Goethe: Der Zauberlehrling, G. A. Bürger: Lenore; F. Schiller: Der Handschuh 

Novalis: Heinrich von Ofterdingen

H. Heine: Deutschland. Ein Wintermärchen

G. Keller: Romeo und Julia auf dem Dorfe

T. Fontane: Effi Briest

Anotace

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům stručný přehled o německé literatuře 18. a 19. století v evropském kontextu (osvícenství, hnutí Bouře a vzdor, německá klasika a romantika jako specifické proudy německé literatury, dále doba předbřeznová, biedermeier a realismus). Nedílnou součástí kursu je vysvětlení hlavních literárněhistorických pojmů (Aufklärung, Empfindsamkeit, Sturm und Drang, Klassik, Romantik, Vormärz, Biedermeier, Realismus) a výklad vývojových tendencí převažujících literárních druhů a žánrů. Literární jevy jsou podávány na historickém, filosofickém a kulturním pozadí 18. a 19. století, včetně přehledu různých výkladů literárně-historického vývoje a hlavních estetických teorií.

Důraz ve výkladu je kladen na tzv. Výmarskou klasiku (Goethe a Schiller), jednotlivé etapy romantismu (Jena, Heidelberg, Berlín, tzv. Švábská škola) a na základní specifické rysy německého tzv. poetického realismu.

Práce v semináři se zaměří na vybrané texty daného období (ukázky z filozofických, estetických a literárně teoretických textů) a na rozbor básnických, prozaických a dramatických děl. Předmět obsahuje následující témata: filosofické základy osvícenství, racionalismus a sentimentalismus jako hlavní směry literatury osvícenství; lyrická tvorba, osvícenské divadlo (Gottsched, Lessing), vliv sentimentalismu (Klopstock), román v německém osvícenství (Wieland, Schnabel, Gellert); literatura hnutí Sturm und Drang, filosofická koncepce hnutí (J.

G. Herder), mladý Goethe a Schiller, drama hnutí Sturm und Drang, tvorba G.

A. Bürgera; Výmarská klasika: Goethe a Schiller, Výmar jako centrum kulturního života, klasické drama, společná umělecká aktivita Goetha a Schillera; německy psaná literatura raného, vrcholného a pozdního romantismu, její filosofický základ a specifické estetické teorie a žánry; významní představitelé romantismu: bratři Schlegelové, Novalis, Wackenroder, Tieck, Brentano, Arnim, bratři Grimmové, Eichendorff, Hoffmann, Chamisso, Fouqué, tzv. Švábská škola); literatura epochy biedermeieru a doby předbřeznové: lyrika (Mörike, Droste-Hülshoff), epika (Gotthelf, Stifter); drama epochy biedermeieru (Hebbel, Grillparzer), vídeňské lidové divadlo: Raimund, Nestroy); specifika německého realismu – poetický realismus, filosofické směry, které ho ovlivnily (positivismus, materialismus, marxismus, Nietzsche, Schopenhauer), základní rysy a teorie poetického realismu (Vischer, Heyse); romány poetického (Freytag, Keller, Raabe) a kritického realismu (Fontane); novely, povídky (Storm, Keller, Meyer) a lyrika v období realismu(Storm, Meyer, Liliencron).

Studijní programy