Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura III – moderna, avantgarda

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBG4G065B

Sylabus

Sylabus pro přednášku:

Moderne in der deutschsprachigen Literaturentwicklung; Kontext, Entstehungsbedingungen, gesellschaftliche und politische Grundlagen; Begriff der Moderne;

Naturalismus

Impressionismus

Symbolismus; Krise der Sprache

Wiener Moderne

Jugendstil; Neuromantik

Heimatliteratur und Heimatkunst

Deutsche Romane um die Jahrhundertwende

Expressionismus (Lyrik, Drama, Prosa)

Sylabus pro seminář: 1.  

Einleitung

Lyrik – Auswahl (Kopien erhalten alle im Seminar) 2.  

Gerhart Hauptmann: Bahnwärter Thiel (1888) 3.  

Arno Holz / Johannes Schlaf: Papa Hamlet (1889) 4.  

Gerhart Hauptmann: Vor Sonnenaufgang (1892) 5.  

Hugo von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod (1894) 6.  

Arthur Schnitzler: Leutnant Gustl (1900) 7.  

Hermann Hesse: Unterm Rad (1906) 8.  

Robert Musil: Die Verwirrungen des Zöglings Törleß (1906) 9.  

Gustav Meyrink: Der Golem (1915) 10.  

Lyrik – Auswahl (Kopien erhalten alle im Seminar)

Anotace

Předmět seznamuje studenty s vývojem německojazyčné literatury v převratném období na přelomu 19. a 20. století tzv. moderny a avantgardy. Začíná naturalismem jako vyvrcholením a překonáním realismu a prvním moderním programovým směrem a uměleckou teorií, pokračuje pak přes symbolismus, impresionismus, dekadenci, secesi, novoromantismus a novoklasicismus až k expresionismu, futurismu a dadaismu.

Důraz se klade na literárně estetické a kulturněhistorické aspekty epochy a v ní vzniklých literárních a dramatických děl. Součástí kursu je i specifický německý směr tzv. umění domoviny (Heimatkunst).

Diskuse v semináři má na podkladě vybraných prozaických, lyrických a dramatických děl přiblížit převratné vření v oblasti kultury, literatury, filosofie, psychologie a výtvarného umění ve Vídni, v Berlíně a v Mnichově na dobovém historickém a politickém pozadí a proměnu těchto německojazyčných center v evropská a světová kulturní centra. Obsahem předmětu jsou témata: Naturalismus jako přechod od realismu k moderně, vrchol realismu a první směr moderny – jeho program a umělecká teorie, naturalistická autorská uskupení a časopisy, próza naturalismu (Arno Holz, Johannes Schlaf), naturalistické drama (Gerhart Hauptmann).

Umělecké směry tzv. moderny na přelomu století: impresionismus, secese, novoromantika, symbolismus, tzv. Heimatkunst.

Vídeň jako centrum evropské moderny (Hermann Bahr, Hugo von Hofmannsthal, Arthur Schnitzler). Próza na přelomu století: Heinrich Mann, Thomas Mann, Robert Musil, Robert Walser, Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse, H. von Hofmannsthal, A.

Schnitzler. Drama na přelomu století: H. von Hofmannsthal, A.

Schnitzler, Frank Wedekind. Lyrika na přelomu století: H. von Hofmannsthal, Stefan George, R.

M. Rilke, Christian Morgenstern.

Hnutí expresionismu: jeho předpoklady a základní rysy. Expresionistická próza: Franz Werfel, Alfred Döblin, Carl Einstein.

Expresionistické drama: Georg Kaiser, Walter Hasenclever. Expresionistická lyrika: Georg Trakl, Georg Heym, Gottfried Benn, Franz Werfel, Else Lasker-Schüler.

Avantgardistické směry v německé literatuře: dadaismus (Richard Huelsenbeck, August Stramm).

Studijní programy