Sylabus pro přednášku:
Moderne in der deutschsprachigen Literaturentwicklung; Kontext, Entstehungsbedingungen, gesellschaftliche und politische Grundlagen; Begriff der Moderne;
Naturalismus
Impressionismus
Symbolismus; Krise der Sprache
Wiener Moderne
Jugendstil; Neuromantik
Heimatliteratur und Heimatkunst
Deutsche Romane um die Jahrhundertwende
Expressionismus (Lyrik, Drama, Prosa)
Sylabus pro seminář: 1.
Einleitung
Lyrik – Auswahl (Kopien erhalten alle im Seminar) 2.
Gerhart Hauptmann: Bahnwärter Thiel (1888) 3.
Arno Holz / Johannes Schlaf: Papa Hamlet (1889) 4.
Gerhart Hauptmann: Vor Sonnenaufgang (1892) 5.
Hugo von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod (1894) 6.
Arthur Schnitzler: Leutnant Gustl (1900) 7.
Hermann Hesse: Unterm Rad (1906) 8.
Robert Musil: Die Verwirrungen des Zöglings Törleß (1906) 9.
Gustav Meyrink: Der Golem (1915) 10.
Lyrik – Auswahl (Kopien erhalten alle im Seminar)
Předmět seznamuje studenty s vývojem německojazyčné literatury v převratném období na přelomu 19. a 20. století tzv. moderny a avantgardy. Začíná naturalismem jako vyvrcholením a překonáním realismu a prvním moderním programovým směrem a uměleckou teorií, pokračuje pak přes symbolismus, impresionismus, dekadenci, secesi, novoromantismus a novoklasicismus až k expresionismu, futurismu a dadaismu.
Důraz se klade na literárně estetické a kulturněhistorické aspekty epochy a v ní vzniklých literárních a dramatických děl. Součástí kursu je i specifický německý směr tzv. umění domoviny (Heimatkunst).
Diskuse v semináři má na podkladě vybraných prozaických, lyrických a dramatických děl přiblížit převratné vření v oblasti kultury, literatury, filosofie, psychologie a výtvarného umění ve Vídni, v Berlíně a v Mnichově na dobovém historickém a politickém pozadí a proměnu těchto německojazyčných center v evropská a světová kulturní centra. Obsahem předmětu jsou témata: Naturalismus jako přechod od realismu k moderně, vrchol realismu a první směr moderny – jeho program a umělecká teorie, naturalistická autorská uskupení a časopisy, próza naturalismu (Arno Holz, Johannes Schlaf), naturalistické drama (Gerhart Hauptmann).
Umělecké směry tzv. moderny na přelomu století: impresionismus, secese, novoromantika, symbolismus, tzv. Heimatkunst.
Vídeň jako centrum evropské moderny (Hermann Bahr, Hugo von Hofmannsthal, Arthur Schnitzler). Próza na přelomu století: Heinrich Mann, Thomas Mann, Robert Musil, Robert Walser, Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse, H. von Hofmannsthal, A.
Schnitzler. Drama na přelomu století: H. von Hofmannsthal, A.
Schnitzler, Frank Wedekind. Lyrika na přelomu století: H. von Hofmannsthal, Stefan George, R.
M. Rilke, Christian Morgenstern.
Hnutí expresionismu: jeho předpoklady a základní rysy. Expresionistická próza: Franz Werfel, Alfred Döblin, Carl Einstein.
Expresionistické drama: Georg Kaiser, Walter Hasenclever. Expresionistická lyrika: Georg Trakl, Georg Heym, Gottfried Benn, Franz Werfel, Else Lasker-Schüler.
Avantgardistické směry v německé literatuře: dadaismus (Richard Huelsenbeck, August Stramm).