Předmět sestává ze tří disciplín, jež jsou tematicky navzájem propojeny.
Stěžejní část obsahu předmětu je zaměřena na církevní modalitu a její zasazení do kontextu: hudebněteoretického (modalita, základy kontrapnuktu) intonačně a sluchově analytického hudebně historického
Modalita, rozšířená tonalita a atonalita, základy kontrapunktu:
Modalita církevní
Modalita fólklórní, exotická a modalita 20. století
Rozšířená tonalita (alterace, akordy neterciové stavby, zahuštěné akordy, akordické kombinace)
Volná a organizovaná atonalita
Základy kontrapunktu
Intonace a sluchová analýza:
Církevní a exotické mody
Připravené chromatické tóny
Volné nástupy alterovaných stupňů
Zvětšené a zmenšené intervaly
Harmonické kadence s mimotonáulními dominantami
Rytmická cvičení (malé a velké trioly, dvoutečkovaný rytmus, nepravidelné dělení dob)¨
Dějiny hudby (od pravěku po rok 1750):
Úvod do tématu + periodiazace dějin hudby + hudba dávných kultur
Vznik gregoriánského chorálu – „římsko-franská syntéza“ (struktura mše, officium, formy gregoriánského chorálu)
Světská lyrika – trubadúři, truvéři, minnesang + Organální vícehlas
Notre-Dame + polyfonie 13.století a 14. století – Ars Antiqua a Ars Nova
Hudba doby renesanční, osobnosti franko-vlámských a italských skladatelů
Specifika hudební kultury v českých zemích
Přerod v barokní sloh, vznik opery, italská opera a kantáta období baroka (Monteverdi, Caccini…)
Francie a Anglie v době baroka (Lully, Couperin, Purcell, Haendel ad.)
Duchovní hudba baroka na základě vlastního poslechu a četby + osobnosti J. S. Bach a G. F. Haendel
Instrumentální hudba italského baroka (Vivaldi, Scarlatti ad.), druhy, styly, barokní suita
České země v době baroka (Michna, Rovenský ad.)
Opera 1650 – 1750
Proměna období baroko-klasicismus, rekapitulace + didaktické podněty
Předmět integrativně zahrnuje disciplín: hudební teorie, intonace, sluchová analýza, dějiny hudby.
Obsah předmětu: základní principy vokálního, instrumentálního a soudobého kontrapunktu, neterciová akordická stavba, akordické kombinace, církevní a moderní evropská modalita, bitonalita a polytonalita, rozšířená tonalita, atonalita, serialita, aleatorika. Analýza a interpretace skladeb instrumentální a vokální literatury. Dějiny evropské hudby - od počátku do roku 1750, církevní mody, vokální polyfonie - v rovině teoretické i praktické.