Charles Explorer logo
🇬🇧

Professional Practice

Class at Faculty of Education |
OPBH4H042A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Oborová praxe zahrnuje praktické působení posluchačů ve vzdělávacích institucích, při nichž uplatní své teoretické znalosti z daného oboru.

Jedná se např. o: 1 a 2. stupeň základní školy, střední školy, základní umělecké školy, hudební gymnázia, volnočasové centra aj.

Katedra HV nabízí stabilní síť fakultních a spolupracujících škol (dostupné na webových stránkách Střediska pedagogických praxí: https://pages.pedf.cuni.cz/spp/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/)

Studenti se seznámí s praktickou částí fungování institucí, spolupracují se svým mentorem na místě působení.

Jsou schopni (po domluvě s mentorem) realizovat své vlastní výstupy ve výuce.

Praxe zahrnuje náslechy studentů (6 hodin) a pedagogickou asistenci studenta (6 hodin).

Součástí praxe jsou konzultace připravovaných pedagogických aktivit s mentorem a realizace konkrétních výstupů ve výuce.

Praxe je ukončena sebereflexí studenta.

Cílem praxe je rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství, především v oblasti pozorování, plánování, realizace výuky a následné reflexe výuky.

Oborová praxe zprostředkovává základní informace v oblasti aktuální školské legislativy, propojuje teorii s praxí všech složek vysokoškolské přípravy a uvádí studenta do podmínek reálného školského prostředí.

The course includes the practical work of students in educational institutions, in which they apply their theoretical knowledge in the field. These are, for example: 1st and 2nd level of primary school, secondary school, primary art school, music grammar school, leisure centers, etc. The HV department offers a stable network of faculty and cooperating schools (available on the website of the Center for Pedagogical Practice:https://pages.pedf.cuni.cz/spp/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/). Students get acquainted with the practical part of the functioning of institutions, cooperate with their mentor at the place of operation. They are able (in agreement with the mentor) to implement their own learning outcomes. The internship includes student listening (6 hours) and student pedagogical assistance (6 hours). Part of the practice are consultations of the prepared pedagogical activities with the mentor and the implementation of specific teaching outcomes. The internship ends with the student's self-reflection. The aim of the internship is to develop the professional competencies of teacher students, especially in the field of observation, planning, implementation of teaching and subsequent reflection on teaching. The field practice mediates basic information in the field of current school legislation, connects the theory with the practice of all components of higher education and introduces the student to the conditions of a real school environment.

Study programmes