Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitální zvuk

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBI3I045A

Sylabus

Elementární pojmy a vlastnosti

Fyzikální vlastnosti zvuku (vznik zvuku, vlnění, intenzita, výkon …)

Hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály …)

Grafická znázornění kmitočtových a prostorových charakteristik

Decibely a použití ve zvuku

Subjektivní vnímání zvuku

Sluch

Subjektivní vjemy

Působení zvuku na člověka

Elektrické zpracování zvukového signálu

Přenosy, útlum, filtry

A/D a D/A převodníky, operační zesilovače

Zesilovače, korekční a výkonové zesilovače, integrované obvody

Vazby na číslicovou techniku

Zvuková a hudební data

Zvuk a zvukové formáty

Signály a průběhy

Měření zvuku

Technická zařízení a prvky, vlastnosti a použití

Zvuková linka, propojování zařízení, vlastnosti komerčních zařízení

Vstupní - mikrofony, diktafony, gramofony, další přenosná zařízení

Zařízení zpracovávající signál - zesilovače, zvukové karty, mixážní zařízení, zvukové procesory, sekvencery

Výstupní - reproduktory, sluchátka

Poslechová prostředí

Zvukové editory

Zvukové editory a jejich užití

Práce s editorem AUDACITY

Střih zvuku

Zvukové efekty

Online aplikace pro editaci zvuku

Aplikace související se zpracováním zvuku a hudby

Programy pro nahrávání, přehrání, vizualizaci

Zvukové a hudební aplikace (MIDI, ladička, metronom, notátor, zvukový generátor, sekvencer …)

Specifika OS a jejich aplikací

Zdroje zvukových a hudebních signálů, teoretických informací

Praktické činnosti a využití ve vzdělávání:

Typické postupy při nahrávání, přehrávání, úpravě zvuku

Zvuk a hudba ve vzdělávání, příklady metod a aplikací

Příklady metodických námětů

Anotace

Cílem předmětu Digitální zvuk je vybavit studenty teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi z oblasti práce se zvukem a zvukovým signálem, s programy a zařízeními zpracovávajícími zvuk, s programovými aplikacemi, a to s možnostmi aplikace v edukační sféře. Obsah předmětu navazuje zejména na poznatky z matematiky a elektřiny, rozšiřuje je a zároveň je jedním z východisek pro předmět Multimediální systémy. Do předmětu patří i řešení úloh a praktická cvičení s IKT a zvukovými zařízeními.

Pojetí předmětu vychází z potřeby pochopení fyzikálních, akustických a elektrických vlastností zvuku, jeho působení a subjektivního vnímání, jeho digitálních specifik a zpracování prostředky IKT včetně poznatků možností elementárních aplikací v edukaci.

Do témat předmětu patří: Fyzikální a akustické vlastnosti zvuku, subjektivita vnímání zvuku, poslechová prostředí; Zvuková data, formáty, zdroje zvuku; Technické prostředky IKT pro zpracování zvuku (převodníky, digitální mixážní zařízení, mikrofony a další obvody); Programové prostředky IKT pro zpracování zvuku (zvukové editory, specifika OS, aplikační programy); Elektrické zpracování zvukového signálu analogové a digitální; Navazující technická zařízení pro práci se zvukem (elektroakustické měniče, zesilovače, mixážní zařízení, zvuková linka a propojování zařízení); Zvukové editory a práce se zvukem – střih, analýza, filtry, efekty; Praktické činnosti a využití ve vzdělávání, příklady metod a aplikací.