Elementární pojmy a vlastnosti
Fyzikální vlastnosti zvuku (vznik zvuku, vlnění, intenzita, výkon …)
Hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály …)
Grafická znázornění kmitočtových a prostorových charakteristik
Decibely a použití ve zvuku
Subjektivní vnímání zvuku
Sluch
Subjektivní vjemy
Působení zvuku na člověka
Elektrické zpracování zvukového signálu
Přenosy, útlum, filtry
A/D a D/A převodníky, operační zesilovače
Zesilovače, korekční a výkonové zesilovače, integrované obvody
Vazby na číslicovou techniku
Zvuková a hudební data
Zvuk a zvukové formáty
Signály a průběhy
Měření zvuku
Technická zařízení a prvky, vlastnosti a použití
Zvuková linka, propojování zařízení, vlastnosti komerčních zařízení
Vstupní - mikrofony, diktafony, gramofony, další přenosná zařízení
Zařízení zpracovávající signál - zesilovače, zvukové karty, mixážní zařízení, zvukové procesory, sekvencery
Výstupní - reproduktory, sluchátka
Poslechová prostředí
Zvukové editory
Zvukové editory a jejich užití
Práce s editorem AUDACITY
Střih zvuku
Zvukové efekty
Online aplikace pro editaci zvuku
Aplikace související se zpracováním zvuku a hudby
Programy pro nahrávání, přehrání, vizualizaci
Zvukové a hudební aplikace (MIDI, ladička, metronom, notátor, zvukový generátor, sekvencer …)
Specifika OS a jejich aplikací
Zdroje zvukových a hudebních signálů, teoretických informací
Praktické činnosti a využití ve vzdělávání:
Typické postupy při nahrávání, přehrávání, úpravě zvuku
Zvuk a hudba ve vzdělávání, příklady metod a aplikací
Příklady metodických námětů
Cílem předmětu Digitální zvuk je vybavit studenty teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi z oblasti práce se zvukem a zvukovým signálem, s programy a zařízeními zpracovávajícími zvuk, s programovými aplikacemi, a to s možnostmi aplikace v edukační sféře. Obsah předmětu navazuje zejména na poznatky z matematiky a elektřiny, rozšiřuje je a zároveň je jedním z východisek pro předmět Multimediální systémy. Do předmětu patří i řešení úloh a praktická cvičení s IKT a zvukovými zařízeními.
Pojetí předmětu vychází z potřeby pochopení fyzikálních, akustických a elektrických vlastností zvuku, jeho působení a subjektivního vnímání, jeho digitálních specifik a zpracování prostředky IKT včetně poznatků možností elementárních aplikací v edukaci.
Do témat předmětu patří: Fyzikální a akustické vlastnosti zvuku, subjektivita vnímání zvuku, poslechová prostředí; Zvuková data, formáty, zdroje zvuku; Technické prostředky IKT pro zpracování zvuku (převodníky, digitální mixážní zařízení, mikrofony a další obvody); Programové prostředky IKT pro zpracování zvuku (zvukové editory, specifika OS, aplikační programy); Elektrické zpracování zvukového signálu analogové a digitální; Navazující technická zařízení pro práci se zvukem (elektroakustické měniče, zesilovače, mixážní zařízení, zvuková linka a propojování zařízení); Zvukové editory a práce se zvukem – střih, analýza, filtry, efekty; Praktické činnosti a využití ve vzdělávání, příklady metod a aplikací.