Charles Explorer logo
🇨🇿

Počítačová grafika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBI4I022A

Sylabus

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači

Aplikace počítačové grafiky, vizualizace

Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky

Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota

Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast

Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů

GRAFICKÁ DATA

Druhy a zdroje grafických dat

Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu

Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut

Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace

PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU

Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing

Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace

Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.

Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY

Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru

Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace

Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti

Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto

Programy pro tvorbu a zpracování grafiky

Monitory, projektory

Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace

PRÁCE S BITMAPOVÝM A VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce

Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti

Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce

Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami

Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk

PRÁCE S GRAFIKOU

Úprava a konverze grafických souborů

Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů

OCR - Optical Character Reading

Tvorba animovaných GIF sekvencí

Předtisková úprava, tisk

Anotace

Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů.

Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.

Studijní programy