Charles Explorer logo
🇨🇿

Edukační robotika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBI4I051A

Sylabus

Základní pojmy a obecné principy kybernetiky, robotechniky a automatizace;

Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi;

Možnosti a význam využití robotiky ve vzdělávání;

Rozvíjení informatického myšlení s využitím a prostřednictvím robotických systémů

Možnosti programování robotických systémů (např. MakeCode, Scratch, Java, C#, C++, Python);

Seznámení s konkrétními robotickým programovatelnými hračkami a edukační robotikou:

Robotické programovatelné hračky jako součást vzdělávání na základní a střední škole (základní charakteristika, popis, vlastnosti)

Modelování činností robotických programovatelných hraček v různých programovacích prostředí (např. ozobot, iRobot Root, Micro:bit)

LEGO

Hardwarová a softwarová podpora LEGO robotiky;

Přehled, základní charakteristika a srovnání nejčastěji používaných robotických systémů, sad a dalších HW prostředků určených pro podporu robotiky (např.: Robolab, Mindstorms);

Modelování činnosti robotů využitím systému LEGO Mindstorms + doplňkových souprav a senzorů; Stavba, programování a provoz sestavených robotů (od jednoduché práce s robotickými sadami po pokročilé činnosti s možným interdisciplinárním přesahem).

Anotace

Posláním předmětu je přiblížit studentům problematiku využití automatizace, robotizace a počítačového řízení procedur v každodenní praxi. Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí robotiky a nastínit jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku robotizace na školách.

Během výuky předmětu se předpokládá funkční propojení teoretické roviny s praktickou. Studenti budou seznámeni s klíčovými poznatky z oblastí robotizace, automatizace a řízení procesů v kontextu jejich využití ve sférách vědy, výzkumu, vzdělávání a průmyslu.

Současně bude vytvořen dostatečný prostor pro ukázky a nácvik praktických a tvůrčích činností s technologickými prostředky určenými k podpoře realizace robotických aktivit. Výuka předmětu se zaměří rovněž na rozvíjení programátorských technik v grafických vývojových prostředích, jež jsou určena pro programování robotický programovatelných hraček a robotů, a která plnohodnotně disponují standardními programovacími prvky, jako jsou např. cykly, podmínky, práce s řetězci, rozsáhlým matematickým aparátem a silnou podporou grafických prezentací výsledků.

Studijní programy