Základní pojmy a obecné principy kybernetiky, robotechniky a automatizace;
Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi;
Možnosti a význam využití robotiky ve vzdělávání;
Rozvíjení informatického myšlení s využitím a prostřednictvím robotických systémů
Možnosti programování robotických systémů (např. MakeCode, Scratch, Java, C#, C++, Python);
Seznámení s konkrétními robotickým programovatelnými hračkami a edukační robotikou:
Robotické programovatelné hračky jako součást vzdělávání na základní a střední škole (základní charakteristika, popis, vlastnosti)
Modelování činností robotických programovatelných hraček v různých programovacích prostředí (např. ozobot, iRobot Root, Micro:bit)
LEGO
Hardwarová a softwarová podpora LEGO robotiky;
Přehled, základní charakteristika a srovnání nejčastěji používaných robotických systémů, sad a dalších HW prostředků určených pro podporu robotiky (např.: Robolab, Mindstorms);
Modelování činnosti robotů využitím systému LEGO Mindstorms + doplňkových souprav a senzorů; Stavba, programování a provoz sestavených robotů (od jednoduché práce s robotickými sadami po pokročilé činnosti s možným interdisciplinárním přesahem).
The mission of the course is to introduce students to the issue of the use of automation, robotization and computer control of procedures in everyday practice. The main goal of the course is to familiarize students with the field of robotics and outline the possibilities of implementing specific tools and systems supporting the teaching of robotics in schools.
During the teaching of the subject, a functional connection of the theoretical level with the practical is assumed. Students will be introduced to key findings from the fields of robotics, automation and process control in the context of their use in the spheres of science, research, education and industry.
At the same time, sufficient space will be created for demonstrations and training of practical and creative activities with technological means designed to support the implementation of robotic activities. The teaching of the subject will also focus on the development of programming techniques in graphic development environments, which are intended for programming robotically programmable toys and robots, and which have full use of standard programming elements, such as cycles, conditions, working with chains, extensive mathematical apparatus and strong support for graphical presentations of results.