Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová praxe II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBO1S118A

Sylabus

Student pokračuje v práci s portfoliem oborové praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (vede záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty/žáky, vytváří přípravy na vlastní asistentskou praxi, provádí průběžné hodnocení vlastní praxe).

Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.

Obsahové vymezení: seznámení s vybraným pracovištěm;  plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga; vedení záznamů formou portfolia; rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.

Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly.

Anotace

Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe.

Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností.

Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.