Obsah:
1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, AdvancedBionics.
2. Uvedení do problematiky rehabilitace. Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání.Centra kochleárních implantací.
3. Raná péče, školská poradenská zařízení. Speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny.
4. Edukace dítěte se sluchovým postižením.Mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. Podpůrná opatření.
5. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.
6. Nácvik odezírání, praktická cvičení jednotlivých fází odezírání.
7. Prstová abeceda, základní pravidla pro komunikaci, praktický nácvik komunikace pomocí obouruční prstové abecedy – nácvik vyjádření jmen blízkých osob prstovou abecedou.
8. Pomocné artikulační znaky – vymezení, popis jednotlivých znaků, praktický nácvik.
9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené v zahraničí.
10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené u nás.
Cílem předmětu je rozšířit znalosti nabyté v předmětu Speciální pedagogika člověka se sluchov ým postižením. Akcent bude kladen na problematiku kochleárních implantací a následnou rehabilitaci a edukaci v inkluzivním prostředí.
Dále na komunikační přístupy a vzdělávání ve školách po sluchově postižené včetně historického diskursu. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými zahraničními studiemi a rovněž se seznámí se školami pro sluchově postižené formou návštěv.