Obsah:
1. Vývoj dětské řeči. Stadia a etapy ve vývoji řeči.
2. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. Hlásky českého jazyka – tvorba samohlásek a souhlásek.
3. Neurovývojové poruchy, narušený vývoj řeči, klasifikace, současné názory na problematiku neurovývojových poruch.
4. Vývoj foneticko-fonologické roviny. Obtíže ve vývoji artikulace jednotlivých hlásek,myofunkční obtíže, metodika korekce hlásek. Využití myofunkční terapie.
5. Řečová dyspraxie.
6. Vývoj lexikálně-sémantické roviny.
7. Vývoj morfologicko-syntaktické roviny.
8. Rovina pragmatická.
9. Diagnostika vývoje řeči v jednotlivých jazykových rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů.
10. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování řečového vývoje.Pomůcky a materiály při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku.
The aim of the course is to acquaint students with the psychomotor, speech and language development of chidren and the development of abilities and skills in language levels – to gain an overview of the development of the phonetic-phonological, lexical-semantic,morphological-syntactic and pragmatic level. The course is focused on gaining theoretical and practical experience and skills in influencing and stimulating the speech and language development of children at an early and preschool age.
Diagnostic methods, approaches and materials in different issues of speech and language development will be introduced. During the seminars, students will be actively involved in the practice of articulation correction procedures, the use of myofunctional therapy and processing of materials that they will use in the practice at speech therapy workplaces.