Obsah:
1. Vývoj dětské řeči. Stadia a etapy ve vývoji řeči.
2. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. Hlásky českého jazyka – tvorba samohlásek a souhlásek.
3. Neurovývojové poruchy, narušený vývoj řeči, klasifikace, současné názory na problematiku neurovývojových poruch.
4. Vývoj foneticko-fonologické roviny. Obtíže ve vývoji artikulace jednotlivých hlásek,myofunkční obtíže, metodika korekce hlásek. Využití myofunkční terapie.
5. Řečová dyspraxie.
6. Vývoj lexikálně-sémantické roviny.
7. Vývoj morfologicko-syntaktické roviny.
8. Rovina pragmatická.
9. Diagnostika vývoje řeči v jednotlivých jazykových rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů.
10. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování řečového vývoje.Pomůcky a materiály při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku.
Cílem kurzu je seznámit studenty s psychomotorickým a řečovým vývojem dětí, s vývojem schopností a dovedností v jednotlivých jazykových rovinách, aby získali přehled o vývoji foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické i pragmatické roviny, aby se připravili teoreticky a získali praktické zkušenosti a dovednosti v oblasti ovlivňování a stimulování řečového vývoje dětí v raném a předškolním věku. Seznámení s diagnostickými metodami, přístupy a materiály v jednotlivých oblastech vývoje řeči a jazyka.
V rámci seminářů budou studenti aktivně zapojeni do nácviku postupů korekce artikulace, možností využití myofunkční terapie. Samostatně se zaměří na zpracování materiálů, které využijí v rámci oborové praxe na logopedických pracovištích.