1. Vymezení psycholingvistky a základních pojmů.
2. Metody výzkumu osvojování mluvených a znakových jazyků.
3. Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.
4. Vnitřní a vnější faktory ovlivňující osvojování jazyka.
5. Řeč orientovaná na dítě.
6. Problematika osvojování prostředků jazykových rovin: foneticko-fonologické roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické, pragmatické, osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).
7. Periodizace osvojování jazyka.
8. Osvojování jazyka a bilingvismu.
9. Čeština jako druhý vs cizí jazyk.
10. Rozvoj pregramotnosti a gramotnosti.
The aim of the course is to introduce students to the issues of psycholinguistics and language acquisition. Students will clarify the basic concepts and processes associated with the acquisition of spoken and sign languages, in all language areas that are important from the point of view of monitoring the development of communication competence and its support.
Attention will also be paid to language acquisition in multilingual situations (bilingualism, Czech as a second/foreign language, etc.), to the development of preliteracy and literacy.