Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosophy in Civics

Class at Faculty of Education |
OPBO4O032A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Co je filosofie? O povaze filosofického tázání.

2. Vztah filosofie, mýtu, náboženství a umění.

3. Vztah filosofie a vědy (specifičnost věd exaktních a společenských, postoj teoretický a přirozený).

4. Ontologická pojetí celku v moderním myšlení (bytí, svět, řád, ontologická diference) a bytné charakteristiky.

5. Čas a dějiny. Člověk v dějinách a ve společnosti. Svoboda a smysl dějin.

6. Pojetí lidské existence – autentické a neautentické bytí.

7. Filosofická reflexe krize (vůle k moci a přehodnocení všech hodnot, krize evropských věd, krize jako sebeztráta.

8. Gnoseologie – poznání a pravda, pravda a metoda, pravda a interpretace, kritéria pravdivosti.

9. Pojetí zkušenosti a transcendentálního subjektu ve fenomenologii.

10. Analytika lidského pobytu, její zastánci a kritici. Pobyt, existence, osoba a individualita, já a druhý, vlastní a cizí)

11. Jazykový obrat ve filosofii- analytická filosofie (jazyk jako nástroj komunikace).

12. Jazyk jako medium (v hermeneutice) a jako struktura (ve strukturalismu).

Annotation

The course introduces students to the basic forms of philosophical questioning (ontology, epistemology, philosophy of human existence and philosophy of language) in the present day, to modern philosophical trends and to philosophy as a methodology of social sciences. It will clarify the different starting points of philosophy, myth, religion, art and science in the concept of the world and man.

Within the framework of ontology, property characteristics (being and being, movement, space and time) will be addressed, within the framework of gnoseology, then above all, truth and knowledge, within the framework of the philosophy of existence, existence and freedom, person and individuality, self and the other, own and others are thematized ; within the philosophy of language, students will be introduced to analytical and non-analytical philosophy (language as a tool, medium, structure, language and speech, language and thought). The course develops analytical and critical forms of thinking, the art of argumentation, respect for different opinions and the ability of cultured polemics.

It leads to reflection on the relationship to the world as a whole, to nature, of which we are a part, to society and culture, which are the ground of our existence, and finally to a deeper knowledge of ourselves.

Study programmes